Wyrok NSA z dnia 6 czerwca 2017 r., sygn. II FSK 1399/15
Przewidzianego w art. 67a Ordynacji podatkowej interesu podatnika nie można przy tym postrzegać w tym, że zostanie zwolniony z zapłacenia podatku.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Beata Cieloch (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Anna Juszczyk-Wiśniewska, Protokolant Dominika Kurek, po rozpoznaniu w dniu 6 czerwca 2017 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej "M." - sp. z o.o. z siedzibą w L. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 22 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Łd 1174/14 w sprawie ze skargi "M." - sp. z o.o. z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z dnia 8 września 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy umorzenia zaległego podatku od nieruchomości związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej za maj 2014 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
I.1. Zaskarżonym wyrokiem z 22 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Łd 1174/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę M. Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Piotrkowie Trybunalskim z 8 września 2014 r. nr [...], w przedmiocie odmowy umorzenia zaległości podatkowych w podatku od nieruchomości za maj 2014 r.
I.2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że decyzją z 8 września 2014 r. SKO utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Z. z 18 czerwca 2014 r. odmawiającą Spółce umorzenia zaległego podatku od nieruchomości związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej za maj 2014 r. w kwocie 48.716 zł wraz z odsetkami za zwłokę w kwocie 93 zł. Strona pismem złożonym 22 maja 2014 r. wniosła o udzielenie pomocy de minimis w postaci umorzenia zaległego podatku od nieruchomości, bowiem w latach 2008-2013 na prace naprawcze, konserwacyjne i adaptacyjne, wykonane na obiekcie położonym w Z., Spółka poniosła nakłady o łącznej wartości blisko 2 mln zł, a zarządzanie obiektem przemysłowym w tak trudnym środowisku, jest wyjątkowo skomplikowane. Na skutek nieprawidłowego użytkowania przez najemcę wynajmowanej powierzchni we wrześniu 2012 r. spłonęła część obiektu, tj. hala o pow. 4.360 m² , a koszt odbudowy oszacowano na ponad 5 mln zł, koszty pozostałe na ok. 1 mln zł (m. in. zabezpieczenie pogorzeliska, czasowe wyłączenie z eksploatacji). Spółka oświadczyła, że wnioskowaną pomoc ma zamiar przeznaczyć na prace remontowe i adaptacyjne obiektu, by przyciągnąć kolejnych przedsiębiorców do Z.. Organy uznały, że z uwagi na kondycję finansową i materialną Spółki w sprawie tej nie zachodzą przesłanki do udzielenia wnioskowanej ulgi, wymienionej w art. 67b § 1 pkt 2 oraz art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Mimo pożaru i poniesionych strat, Spółka nadal inwestuje i rozwija się, powiększając wartość rzeczowych aktywów trwałych i kapitał własny. Otrzymanie zaś niskiej kwoty odszkodowania nieadekwatnej do poniesionych strat, nie może być rekompensowane kosztem budżetu gminy. Zdaniem organu decydując się na zawarcie umowy najmu z firmą prowadzącą przetwórstwo odpadów, Spółka winna była liczyć się z różnymi konsekwencjami związanymi z takim rodzajem działalności. Natomiast fakt, że Spółka poniosła straty z tytułu nieprawidłowego gospodarowania wynajmowaną powierzchnią przez najemcę, nie może przemawiać za umorzeniem należności podatkowych. Podatnik bowiem nie może oczekiwać, że straty spowodowane przez działanie jego kontrahenta i związane z tym koszty (zabezpieczenie pogorzeliska, prace remontowe, odbudowa hali) będzie pokrywał budżet gminy poprzez udzielenie ulgi w postaci umorzenia zaległości podatkowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
