14.12.2016

Postanowienie NSA z dnia 14 grudnia 2016 r., sygn. I OSK 2546/16

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Elżbieta Kremer po rozpoznaniu w dniu 14 grudnia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Fundacji B. w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 czerwca 2016 r., sygn. akt IV SAB/Wr 54/16 o odrzuceniu skargi Fundacji B. w W. na bezczynność Prezydenta Wrocławia w przedmiocie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert nr 1725 na realizację zadań publicznych pn. "Prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej we Wrocławiu" postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 9 czerwca 2016 r., sygn. akt IV SAB/Wr 54/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu odrzucił skargę Fundacji B. w W. na bezczynność Prezydenta Wrocławia w przedmiocie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert nr 1725 na realizację zadań publicznych pn. "Prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej we Wrocławiu".

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że Fundacja B. w W. w skardze na bezczynność Prezydenta Wrocławia podniosła, że bezczynność organu narusza przepis art. 26 ust. 4 ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej wyznaczający termin 15 grudnia 2015 r. rozstrzygnięcia otwartego konkursu na powierzenie prowadzenia punktów nieodpłatnej pomocy prawnej na terenie miasta Wrocławia w 2016 r., w szczególności co do 9 punktów w lokalizacji przy ul. Ignuta 125, a tym samym interes prawny skarżącej jako organizacji pozarządowej mającej w celach statutowych wpisane prowadzenie działalności pożytku publicznego polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej w rozumieniu tej ustawy, a która złożyła w dniu 8 grudnia 2015 r. ofertę na realizację tego zadania publicznego dla wszystkich trzech lokalizacji.

Jeżeli żadna ze złożonych ofert na prowadzenie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej we wszystkich trzech lokalizacjach nie spełniała wymogów zawartych w ogłoszeniu, o którym mowa w art. 13 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego, to organ administracji publicznej miał obowiązek wydać zarządzenie unieważniające otwarty konkurs, co wynika wprost z art. 18a ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Organ nie rozstrzygnął konkursu co do prowadzenia 9 punktów w lokalizacji przy ul. Ignuta 125. Protokół, na który powołuje się nieumocowany urzędnik (dyrektor biura) w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, nie zawiera rozstrzygnięcia w tej materii, niezależnie od tego, że protokół ten dokumentuje czynności komisji opiniującej oferty, co nie zastępuje obowiązku wydania samodzielnego rozstrzygnięcia konkursu przez organ administracji publicznej w formie zarządzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp