23.08.2016

Postanowienie NSA z dnia 23 sierpnia 2016 r., sygn. I OSK 3065/14

Dostęp do informacji publicznej

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska Sędziowie: Sędzia NSA Irena Kamińska Sędzia del. WSA Marta Laskowska-Pietrzak (spr.) Protokolant: starszy asystent sędziego Joanna Ukalska po rozpoznaniu w dniu 23 sierpnia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 września 2014 r. sygn. akt II SAB/Po 53/14 w sprawie ze skargi A. K. na bezczynność P. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej postanawia: 1. uchylić zaskarżony wyrok i odrzucić skargę; 2. zasądzić od P. Sp. z o.o. z siedzibą w [...] na rzecz A. K. kwotę 397 (słownie: trzysta dziewięćdziesiąt siedem) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 5 września 2014 r., sygn. akt II SAB/Po 53/14 oddalił skargę A. K. na bezczynność Przedsiębiorstwa [...] Sp. z o.o. z siedzibą w P. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

A. K. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu w dniu 22 maja 2014 r. skargę na bezczynność Przedsiębiorstwa [...] Sp. z o.o. z siedzibą w P. w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, o którą - jak podał w skardze - wystąpił do spółki we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. Skarżący domagał się: stwierdzenia, że spółka pozostaje w bezczynności, co do udostępnienia informacji publicznej, zobowiązania spółki do wydania aktu lub udzielenia informacji zgodnie z wnioskiem skarżącego i zakreślenia jej 14-dniowego terminu do załatwienia sprawy.

W uzasadnieniu skargi, jej autor wyjaśnił, że w dniu 8 listopada 2012 r. wystąpił do wskazanego powyżej przedsiębiorstwa z wnioskiem o udostępnienie informacji publicznej dotyczącej "kontroli biletów prowadzanej w komunikacji autobusowej PKS". Podniósł, że "wnioskował o udzielenie informacji: ile osób jest upoważnionych do kontroli biletów, czy są to osoby zatrudnione bezpośrednio w PKS, czy w podmiocie zewnętrznym, o ile czynności te wykonuje podmiot zewnętrzny - jaka jest jego nazwa, adres, ogólne zasady wynagradzania i okres obowiązywania umowy na usługę kontroli". Wnioskował również o przesłanie wzoru identyfikatora upoważniającego do kontroli biletów. Skarżący dodał, że wobec braku reakcji przedsiębiorstwa na wniosek, w piśmie z dnia 22 września 2013 r. oraz e-mailem z dnia 23 marca 2014 r. przypomniał o złożonym wniosku. Skarżący wskazał, że korespondencja pozostała bez jakiejkolwiek reakcji ze strony skarżonego podmiotu, a całkowite milczenie w sprawie uzasadnia zgłoszenie zarzutu bezczynności.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne