07.04.2016 Obrót gospodarczy

Postanowienie NSA z dnia 7 kwietnia 2016 r., sygn. I OSK 355/16

Odrzucenie skargi

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wiesław Morys po rozpoznaniu w dniu 7 kwietnia 2016 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. K. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 23 września 2015 roku, sygn. akt III SAB/Kr 48/15 o odrzuceniu skargi G. K. na bezczynność Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w przedmiocie przywrócenia dotychczasowej organizacji ruchu postanawia: oddalić skargę kasacyjną. 2

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie postanowieniem z dnia 23 września 2015 roku, sygn. akt III SAB/Kr 48/15, odrzucił skargę G. K. na bezczynność Dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie w przedmiocie przywrócenia dotychczasowej organizacji ruchu na ul. [...] w Krakowie poprzez usunięcie posadowionego w listopadzie 2014 r. znaku drogowego B-35 (zakazu postoju) na odcinku pomiędzy numerami 8-36 tejże ulicy i umożliwienie postoju pojazdów na wymienionym odcinku bez ograniczeń, bądź w razie gdyby okazało się to niemożliwe, pozostawienie istniejącego oznakowania, jednakże z zastrzeżeniem, iż nie dotyczy ono mieszkańców - bez ograniczenia czasowego. W uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia Sąd I instancji wskazał, że stosownie do treści przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.) i przepisów wykonawczych do tej ustawy, zmiana organizacji ruchu nie jest dokonywana w drodze decyzji administracyjnej, nie stanowi bowiem załatwienia sprawy indywidualnej, nie jest też aktem skierowanym do indywidualnie oznaczonego adresata oraz nie dotyczy zindywidualizowanych praw i obowiązków. Podkreślił, że orzecznictwo sądowoadministracyjne dopuszcza możliwość wniesienia skargi na zatwierdzenie projektu zmiany organizacji ruchu. Nie jest natomiast dopuszczalne wniesienie skargi na bezczynność polegającą na braku wydania takiego zarządzenia w zakresie zarządzania ruchem. Sąd wyjaśnił, że zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.) - dalej: P.p.s.a. skarga na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania przez organy administracji publicznej, służy tylko w odniesieniu do spraw załatwianych poprzez wydanie decyzji, postanowień, aktów i czynności, określonych w punktach 1-4a tego przepisu. Zaś zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 czerwca 2014 r. sygn. akt I OPS 14/13, zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ jednostki samorządu terytorialnego wskazany w art. 10 ust. 4, 5, 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym jest aktem, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 6 P.p.s.a. Sąd uznał więc, że skoro zarządzenie zatwierdzające projekt organizacji ruchu jest aktem, o jakim mowa w art. 3 § 2 pkt 6 P.p.s.a., a zgodnie z art. 3 § 2 pkt 8 P.p.s.a. możliwe jest wniesienie skargi jedynie na akty i czynności określone w art. 3 § 2 pkt 1- 4a P.p.s.a., to skarga w przedmiotowym zakresie jest niedopuszczalna i na podstawie art. 58 § 1 pkt 1 P.p.s.a. podlega odrzuceniu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty