Wyrok NSA z dnia 23 listopada 2016 r., sygn. I OSK 1873/15
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk Sędziowie: Sędzia NSA Elżbieta Kremer Sędzia del. WSA Marzenna Glabas (spr.) Protokolant st. inspektor sądowy Tomasz Zieliński po rozpoznaniu w dniu 23 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta Krakowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 24 lutego 2015 r. sygn. akt III SA/Kr 1624/14 w sprawie ze skargi K.D. na akt Prezydenta Miasta Krakowa z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy mieszkaniowej z zasobu Gminy Miejskiej Kraków oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 24 lutego 2015r., sygn. akt III SA/Kr 1624/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, na skutek skargi K. D. (dalej jako "skarżąca"), na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm., dalej jako: "p.p.s.a."), uchylił akt Prezydenta Miasta K. z dnia [...] czerwca 2014 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy mieszkaniowej z zasobu Gminy Miejskiej K.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
W dniu 17 kwietnia 2014 r. skarżąca złożyła wniosek o przyznanie pomocy mieszkaniowej z zasobu Gminy Miejskiej K. Prezydent Miasta K. pismem z [...] czerwca 2014 r. poinformował skarżącą o negatywnym rozpatrzeniu wniosku. Organ wskazał, że zgodnie z uchwałą nr LVIII/795/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 10 października 2012 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń (Dziennik Urzędowy Województwa Małopolskiego z dnia 9 listopada 2012 r., poz. 5817 ze zm., dalej jako: "uchwała"), uprawnionymi do ubiegania się o najem lokalu z tytułu niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych są między innymi osoby, które zamieszkują i są zameldowane na pobyt stały w lokalu o nadmiernym zaludnieniu, położonym na terenie Gminy Miejskiej K. Wyjaśnił, że za lokal o nadmiernym zaludnieniu uważa się lokal mieszkalny, w którym na jedną osobę zameldowaną na pobyt stały oraz zamieszkującą przypada mniej niż 5 m2 ogólnej powierzchni mieszkalnej. Organ ustalił, że K. D. jest zameldowana na pobyt stały w lokalu przy ul. P. [...] w K., obejmującym dwa pokoje, kuchnię oraz przynależności o łącznej powierzchni użytkowej 34,57 m2, w tym powierzchni pokoi 25,80 m2. W lokalu zamieszkują 4 osoby (zgodnie z ilością osób wskazanych do opłaty za media). Powierzchnia pokoi przypadająca na jedną osobę w lokalu wynosi więc 6,45 m2. W tej sytuacji organ uznał, że nie ma podstaw prawnych do dalszej weryfikacji złożonego wniosku mieszkaniowego z tytułu zamieszkiwania w lokalu o nadmiernym zaludnieniu. Ponadto stwierdził, że zgodnie z aktem notarialnym z dnia 28 lutego 1997 r. (Rep. A nr 2982/97) skarżącej przysługuje prawo dożywotniego i nieodpłatnego zamieszkiwania w ww. lokalu mieszkalnym wraz z córką E. B. (poprzednie nazwisko D.). Natomiast w myśl § 54 ust. 1 pkt 1 uchwały za osoby o niezaspokojonych potrzebach mieszkaniowych nie są uznawane osoby posiadające jakikolwiek tytuł prawny do lokalu mieszkalnego lub innej nieruchomości, stanowiący podstawę do zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych we własnym zakresie. Reasumując organ przyjął, że brak jest podstaw prawnych do przyjęcia wniosku do realizacji z tytułu niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych. W pouczeniu organ wskazał, że na podstawie § 45 ust. 5 uchwały przysługuje skarżącej na niniejszy akt prawo wniesienia skargi w trybie p.p.s.a., po uprzednim wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 p.p.s.a.).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty