Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2016 r., sygn. II OSK 665/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Grzegorz Czerwiński Sędzia del. WSA Marta Laskowska - Pietrzak (spr.) Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Stowarzyszenia "[...]" z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 listopada 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 1804/14 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia "[...]" z siedzibą w W. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 24 listopada 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 1804/14 oddalił skargę Stowarzyszenia "[...]" z siedzibą w W. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] czerwca 2014 r. nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska decyzją z dnia z [...] listopada 2013 r. stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i ustalił środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu zabudowy wielofunkcyjno - usługowej wraz z garażami podziemnymi i infrastrukturą przy ul. [...] w W. na działkach ewidencyjnych: zabudowa kubaturowa - nr [...], cz. dz. [...] z obrębu [...], przekładka sieci ciepłowniczej - cz. dz. [...] z obrębu [...], przyłącza - cz. [...] z obrębu [...].
Odwołanie od decyzji wniosło Stowarzyszenie "[...]" z siedzibą w W. (dopuszczone do postępowania na prawach strony, jako organizacja społeczna postanowieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie z [...] listopada 2013 r., znak [...]). Stowarzyszenie podniosło, że stanowisko organu I instancji zawarte w decyzji nie stanowi efektu wnikliwego, merytorycznego ustosunkowania się do przedmiotu sprawy, będąc w istocie prezentacją ogólnego stanowiska organu na temat karty informacyjnej przedsięwzięcia i danych dotyczących tła zanieczyszczeń w rejonie przedsięwzięcia. Wskazało, iż przy wydawaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach istotne są nie tylko kwestie formalnoprawne, ale również merytoryczne, czego potwierdzeniem jest art. 9 Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska (sporządzonej 25 czerwca 1998 r.), mówiący o zasadności kwestionowania legalności rozstrzygnięć z przyczyn merytorycznych. Zdaniem Stowarzyszenia właściwe działanie organu I instancji skutkowałoby zarówno koniecznością przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wraz z udziałem społeczeństwa, jak i sporządzeniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty