Wyrok NSA z dnia 26 października 2016 r., sygn. II OSK 1911/15
Dnia 26 października 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny sędzia del. NSA Andrzej Irla (spr.) sędzia NSA Zdzisław Kostka Protokolant sekretarz sądowy Agnieszka Chustecka po rozpoznaniu w dniu 18 października 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skarg kasacyjnych [...] w [...] oraz J. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 marca 2015 r. sygn. akt II SA/Wa 1976/14 w sprawie ze skarg [...] w [...] oraz J. W. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną sportową 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...] ([...]); 2. zasądza od Komendanta Głównego Policji na rzecz[...] " w [...] oraz J. W. kwoty po 657 (sześćset pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie objętym skargami kasacyjnymi wyrokiem z dnia 20 marca 2015 r. (sygn. akt II SA/Wa 1976/14) oddalił skargi [...] Towarzystwa Strzeleckiego [...] oraz J. W. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] września 2014 r. nr [...] w przedmiocie cofnięcia pozwolenia na broń palną do celów sportowych.
Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Komendant Główny Policji decyzją z dnia [...] września 2014 r. ([...]), na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a., utrzymał w mocy decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w [...] z dnia [...] lipca 2014 r. ([...]), którą cofnięto J. W. pozwolenie na posiadanie broni palnej do celów sportowych. Jako podstawę materialnoprawną organ wskazał art. 18 ust. 4 w zw. z art. 10 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2012 r., poz. 576).
W motywach uzasadnienia organ odwoławczy podał, że J. W. nie posiada aktualnej licencji na uprawianie sportu strzeleckiego. Wyjaśnił, że okoliczność, iż strona w przeszłości uzyskała pozwolenie na bezterminowe posiadanie broni do celów sportowych, nie oznacza, że znowelizowana ustawa o broni i amunicji, która weszła w życie w dniem 10 marca 2011 r., zwalnia taką osobę z obowiązków nałożonych przez ustawodawcę. Wskazał również, że postępowanie w sprawie cofnięcia pozwolenia zostało wszczęte w dniu 18 kwietnia 2014 r., tj. po wejściu w życie przepisów znowelizowanych i w przedmiotowej sprawie zastosowanie mają przepisy aktualnie obowiązujące. W konkluzji organ stwierdził, że w interesie publicznym nie leży zachowanie stronie pozwolenia na broń palną sportową, z uwagi na brak aktualnej licencji Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego (dalej PZSS).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty