28.10.2016

Wyrok NSA z dnia 28 października 2016 r., sygn. II OSK 148/15

Sądy, dokonując wyboru odpowiedniego środka procesowego, zobowiązane są brać pod uwagę przedmiot regulacji objętej niekonstytucyjnym przepisem, przyczyny naruszenia i znaczenie wartości konstytucyjnych naruszonych takim przepisem jak i powody, dla których Trybunał Konstytucyjny odroczył termin utraty mocy obowiązującej niekonstytucyjnego przepisu, a także okoliczności rozpoznawanej przez sąd sprawy i konsekwencje stosowania lub odmowy zastosowania niekonstytucyjnego przepisu.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Miładowski (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędzia del. WSA Marta Laskowska-Pietrzak Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 28 października 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 19 września 2014 r. sygn. akt II SA/Kr 1007/14 w sprawie ze skargi A. w A. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary za zniszczenie drzew 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz A. w A. kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 września 2014 r., sygn. akt II SA/Kr 1007/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, uwzględniając skargę A. w A., uchylił zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...], i poprzedzającą ją decyzję Burmistrza A. z dnia [...] sierpnia 2013 r., znak: [...], w przedmiocie wymierzenia kary za zniszczenie drzew. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2013 r. Burmistrz A., na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 3, art. 89 ust. 1, art. 85 ust. 6 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2013 r. poz. 627 ze zm.), w punkcie 1: umorzył z urzędu - jako bezprzedmiotowe - postępowanie w sprawie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia oraz zniszczenia drzew spowodowanych niewłaściwą pielęgnacją rosnących na terenie osiedla przy ul. [...] w A. na działkach nr [...], prowadzone w stosunku do A. w A. jako posiadacza nieruchomości, w części dotyczącej usunięcia bez zezwolenia 31 szt. drzew i zniszczenia 104 szt. drzew; w punkcie 2: wymierzył A. w A. administracyjną karę pieniężną w wysokości 29444,50 zł za zniszczenie 1 sztuki drzewa - dębu szypułkowego o obwodzie pnia 52 cm, spowodowane niewłaściwym wykonaniem zabiegów pielęgnacyjnych, rosnącego na działce nr [...] położonej w A., na os. [...]. Organ wskazał, że karę należy uiścić w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty