Wyrok NSA z dnia 14 września 2016 r., sygn. II OSK 3038/14
Sądy, dokonując wyboru odpowiedniego środka procesowego, są zobowiązane brać pod uwagę przedmiot regulacji objętej niekonstytucyjnym przepisem, przyczyny naruszenia i znaczenie wartości konstytucyjnych naruszonych takim przepisem, powody, dla których Trybunał odroczył termin utraty mocy obowiązującej niekonstytucyjnego przepisu, a także okoliczności rozpoznawanej przez sąd sprawy i konsekwencje stosowania lub odmowy zastosowania konstytucyjnego przepisu.
Teza od Redakcji
Dnia 14 września 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Hauser Sędziowie: sędzia NSA Arkadiusz Despot -Mładanowicz (spr.) sędzia del. WSA Jacek Jaśkiewicz Protokolant: starszy inspektor sądowy Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 14 września 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 lipca 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 203/14 w sprawie ze skargi K. D. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 2 lipca 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 203/14 po rozpoznaniu skargi K. D. uchylił decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w O. z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy [...] z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] (pkt 1), stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku (pkt 2) i zasądził od organu na rzecz skarżącego zwrot kosztów postępowania sądowego (pkt 3).
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach sprawy:
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w O. ww. decyzją z dnia [...] listopada 2013 r., po rozpatrzeniu odwołania K. G. od decyzji Wójta Gminy [...] z dnia [...] sierpnia 2013 r. o umorzeniu postępowania w sprawie wymierzenia kary pieniężnej za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia, na podstawie m.in. art. 138 § 1 pkt 2 k.p.a. w związku z art. 83 ust. 1, ust. 6, art. 84 ust. 2, art. 85 ust. 2, ust. 4 - 6, art. 88 ust. 1- 3, ust. 7 i ust. 8, art. 89 ust. 1, ust. 3, ust. 6, ust. 7 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 627 ze zm.), uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i orzekło o wymierzeniu wobec K. D. i J. D. administracyjnej kary pieniężnej za usunięcie drzew z terenu nieruchomości - działki nr [...], położonej w miejscowości M. gm. N., bez wymaganego zezwolenia w łącznej kwocie 320.136,14 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
