Wyrok NSA z dnia 21 czerwca 2016 r., sygn. II OSK 2521/14
Termin ustalony do eliminacji ewentualnych naruszeń powinien być terminem, w którym zobowiązany podmiot będzie miał w praktyce możliwość ich wyeliminowania, czyli powinien być to termin realny.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędzia del. WSA Mariusz Kotulski Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 21 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 czerwca 2014 r. sygn. akt II SA/Wr 888/13 w sprawie ze skargi A. z siedzibą w Polkowicach na zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie gospodarowania odpadami komunalnymi 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu na rzecz A. z siedzibą w P. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 13 czerwca 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu po rozpoznaniu skargi A. z siedzibą w P. (dalej jako "skarżący") uchylił zaskarżone zarządzenie pokontrolne Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we Wrocławiu z [...] października 2013 r. w przedmiocie podjęcia działań celem dostosowania wprowadzonego uchwalonymi aktami prawa miejscowego obowiązku selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych do wymogów wynikających z przepisów prawa.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżonym zarządzeniem pokontrolnym z [...] października 2013 r. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska we Wrocławiu nakazał skarżącemu (pkt 1) podjąć działania celem dostosowania, wprowadzonego uchwalonymi aktami prawa miejscowego na terenie A., obowiązku selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych do wymogów wynikających z przepisów prawa, tj. uchwalenia oraz zorganizowania systemu odbioru selektywnie zebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy zgodnie z przepisami ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2012 r. poz. 391 ze zm.) i ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2013 r. poz. 21). Ponadto organ nakazał skarżącemu (pkt 2) podjąć działania w celu skorygowania niespójnych ze sobą § 1 i § 2 uchwały Nr XVII/75/13 z 6 czerwca 2013 r. w sprawie dokonania wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty. Termin realizacji tych obowiązków organ określił jako niezwłoczny. Jako podstawę rozstrzygnięcia powołał art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz.U. z 2013 r. poz. 686) oraz powołał się na ustalenia kontroli przeprowadzonej 3 i 13 września 2013 r. w A.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
