Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606717)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88755)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    23.08.2016

    Wyrok NSA z dnia 23 sierpnia 2016 r., sygn. II OSK 2936/14

    Warunkiem koniecznym niezakwalifikowania gleby i materiałów, o jakich mowa w art. 2 pkt 2 ustawy o odpadach, jako odpady jest łączne spełnienie przesłanek wskazanych w tym przepisie. A mianowicie, gleba i materiały muszą zostać wykorzystane: - po pierwsze, do celów budowlanych i - po drugie, na terenie, na którym zostały wydobyte.

    Teza od Redakcji

    Dnia 23 sierpnia 2016 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski sędzia NSA Anna Łuczaj /spr./ sędzia del. WSA Marzenna Glabas Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Szpojankowski po rozpoznaniu w dniu 23 sierpnia 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej C. Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Jawna z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 28 maja 2014 r. sygn. akt II SA/Po 121/14 w sprawie ze skargi C. Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością Spółka Jawna z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] listopada 2013 r. nr [...] w przedmiocie usunięcia odpadów oddala skargę kasacyjną.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 28 maja 2014 r., sygn. akt II SA/Po 121/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu oddalił skargę C. sp. z o.o. sp. j. z siedzibą w K. (dalej jako Spółka, skarżąca lub skarżąca kasacyjnie) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] listopada 2013 r. Nr [...] w przedmiocie usunięcia odpadów.

    W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, że decyzją z dnia [...] września 2012 r. Nr [...] Wójt Gminy [...], na podstawie art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2010 r., Nr 185, poz. 1243 ze zm.), dalej ustawa o odpadach, oraz art. 104 i 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), dalej kpa, zobowiązał firmę D. Sp. z o.o. K., właściciela dz. nr [...], obręb [...] do: 1. usunięcia odpadów - mas ziemnych zmieszanych z gruzem, kawałkami asfaltu, z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, tj. z terenu działki nr [...], obręb [...] - w terminie do 31 października 2012 r.; 2. przekazania ww. odpadów do odzysku lub unieszkodliwiania podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia; 3. przedstawienia dowodów usunięcia odpadów i ich zagospodarowania w terminie do 16 listopada 2012 r. Organ przedstawił przebieg postępowania wszczętego w związku z wnioskiem E. M. z dnia 16 lipca 2012 r. w sprawie podwyższenia terenu działki nr [...], obręb [...]. Podniósł, że z dokumentacji zdjęciowej wynika, iż przedmiotowe masy ziemne zmieszane z gruzem były składowane w hałdach, a następnie rozprowadzone po powierzchni działki. W dniu 23 sierpnia 2012 r. zostały przeprowadzone oględziny przedmiotowej działki, w których uczestniczyli pracownicy Urzędu Gminy w [...], Prezes Zarządu firmy D. Sp. z o.o. - R. G. oraz pełnomocnik E. M. Stwierdzono, że na terenie działki składowane są odpady w postaci mas ziemnych zmieszanych z gruzem, kawałkami asfaltu. Odpady rozprowadzone są na całej długości i szerokości działki oraz w wysokości od 0,5 m do 1, 0 m. Właściciel działki nr [...] potwierdził, iż masy ziemne nawiezione zostały przez firmę B. S.A. W toku postępowania firma ta pismem z dnia 4 września 2012 r. poinformowała, że na zlecenie i za zgodą właściciela działki nr [...] w C. nawieziono glebę, ziemię, w tym kamienie, niezanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi. Firma B. S.A. podała, że zgodnie z dołączonym uzgodnieniem rozplantowała przywieziony na ww. działkę materiał w miejscu i w sposób wskazany przez właściciela nieruchomości oraz wskazała, że posiadaczem tych odpadów jest R. G. Podała, iż zgodnie z załączoną decyzją Marszałka Województwa [...] nr [...], firma B. S.A. może przekazywać odpady - gleba, ziemia, w tym kamienie osobom fizycznym. Biorąc pod uwagę wyjaśnienia złożone przez firmę B. S.A. oraz brak stosownych dokumentów, które wskazywałyby na to, że masy ziemne nawiezione na działkę nr [...] nie podlegają przepisom ustawy o odpadach, organ uznał, że przedmiotowe masy ziemne stanowią odpad o kodzie 17 05 04 "gleba ziemia w tym kamienie". Wójt Gminy [...] wyjaśnił, iż zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o odpadach, jej przepisów nie stosuje się do mas ziemnych lub skalnych usuwanych albo przemieszczanych w związku z realizacją inwestycji, jeżeli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzja o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenie robót budowlanych określają warunki i sposób ich zagospodarowania, a ich zastosowanie nie spowoduje przekroczeń wymaganych standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Jak wynika z powyższych definicji, masy ziemne nie są odpadem tylko w razie spełnienia ww. przesłanek. Jeśli natomiast przemieszczane są w związku z realizacją inwestycji, ale sposób gospodarowania nimi nie został określony w ww. decyzjach albo posiadacz odpadów przemieszcza je jeszcze przed uzyskaniem stosowanych decyzji, traktuje się je jak odpady i w związku z tym winny być spełnione wymogi wynikające z ustawy o odpadach. Żadna z wydanych dla przedmiotowej działki decyzji o warunkach zabudowy nie uprawniała właściciela do wykonania zmiany ukształtowania rzeźby terenu poprzez nawiezienie mas ziemnych. Wskazano, że dopiero uzyskanie pozwolenia na budowę dla inwestycji objętej decyzją o warunkach zabudowy upoważnia właściciela do podwyższenia terenu działki w zakresie wskazanym w decyzji. Podniesiono, że zgodnie z art. 41 ust. 1, 2, 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.), dalej p.b., rozpoczęcie budowy następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy. Pracami przygotowawczymi są: wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie, wykonanie niwelacji terenu, zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych obiektów, a także wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na potrzeby budowy. Wymienione prace przygotowawcze, zgodnie z art. 41 ust. 3 p.b., można wykonywać tylko na terenie objętym pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem. Skoro właściciel działki nr [...] nie przedłożył decyzji administracyjnej uprawniającej do wykonania robót, ani nie zostało wydane pozwolenie na budowę, organ uznał, że roboty zostały wykonane bez wymaganej ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę. Wskazał, że zgodnie z art. 63 ust. 6 ustawy o odpadach określenie miejsca i sposobu magazynowania odpadów następuje w pozwoleniu zintegrowanym, pozwoleniu na wytwarzanie odpadów, decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami, zezwoleniach na odzysk, unieszkodliwienie, zbieranie lub transport odpadów oraz w zgłoszeniu do rejestru podmiotów zwolnionych z obowiązku uzyskania zezwoleń na odzysk, unieszkodliwienie, zbieranie lub transport odpadów. W powyższym przypadku miejsce magazynowania odpadów nie zostało określone zgodnie z tym przepisem. Magazynowanie odpadów może odbywać się na terenie, do którego posiadacz odpadów ma tytuł prawny. Jednakże w myśl art. 63 ust. 6 określenie miejsca i sposobu magazynowania odpadów następuje w wyżej wymienionych decyzjach. Posiadacz odpadów czy właściciel nie może gromadzić na własnej nieruchomości masy ziemne powołując się tylko na tytuł prawny do niej, bez uzyskania decyzji, o których mowa w art. 63 ust. 6 ustawy o odpadach, bądź też bez legitymowania się pozwoleniem na budowę. Zgodnie z art. 34 ustawy o odpadach obowiązek usunięcia odpadów spoczywa na ich posiadaczu. Organ uznał, że w tym przypadku posiadaczem odpadów jest właściciel działki nr [...] w C. - firma D. Sp. z o.o., która bez stosownych zezwoleń przyjęła odpad w postaci mas ziemnych zmieszanych z gruzem, kawałkami asfaltu i składuje go w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Informator dla klientów biur rachunkowych – kalendarium wydarzeń – październik 2025 r.
    • Rozliczanie VAT w systemie kaucyjnym – na podstawie objaśnień MF
    • System kaucyjny w Polsce – dopiero od 1 października 2025 r.
    • Kto będzie płacił podatek od plastiku
    • Nieselektywne zbieranie odpadów jako przesłanka wyższej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami – wyrok NSA
    • USTAWA z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Art./§ 3
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.