14.07.2016

Wyrok NSA z dnia 14 lipca 2016 r., sygn. II OSK 2728/14

Przepisy obowiązującego prawa dotyczące odpadów, z uwagi na swoją restrykcyjność, powinny stanowić dla danego podmiotu gospodarczego impuls dla wykonywania swojej działalności w sposób, który nie będzie wiązał się z negatywnymi konsekwencjami związanymi z poniesieniem ciężaru wymierzonej kary lub kilku kar.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Paweł Miładowski /spr./ Sędziowie sędzia NSA Małgorzata Stahl sędzia del. WSA Mirosław Gdesz Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 14 lipca 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej P. Sp. z o.o. z siedzibą w G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 maja 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 31/14 w sprawie ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 13 maja 2014 r., sygn. akt IV SA/Wa 31/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, oddalił skargę P. Sp. z o.o. z siedzibą w G. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, zwanego dalej "GIOŚ", z dnia [...] października 2013 r., nr [...], w przedmiocie nałożenia administracyjnej kary pieniężnej. W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujące okoliczności faktyczne i prawne sprawy.

Decyzją z dnia [...] maja 2013 r., nr [...], [...] Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska nałożył karę pieniężną w wysokości 95000 zł na P. Sp. z o.o., która jako odbiorca odpadów, przywiezionych z Ukrainy na podstawie decyzji GIOŚ z dnia [...] października 2011 r., nr [...], nie wypełniła obowiązku potwierdzenia dokonania unieszkodliwienia odpadów o kodzie 07 04 07*.

W trakcie kontroli organ I instancji ustalił, że w ramach ww. decyzji z 2011 r. Spółka przyjęła 2 transporty odpadów niebezpiecznych o łącznej masie 6000 Mg. Pierwszy transport o masie 4000 Mg został w całości unieszkodliwiony w terminie 1 roku; drugi zaś o masie 2000 Mg unieszkodliwiono 178,26 Mg odpadów, w tym 164,76 Mg po upływie roku kalendarzowego od dnia przyjęcia ww. odpadów. W ocenie organu I instancji skarżąca nie wypełniła obowiązku potwierdzenia dokonania unieszkodliwienia 1 transportu odpadów o łącznej masie aż 2000 Mg, w terminie 30 dni od dokonania unieszkodliwienia, nie później niż w terminie jednego roku kalendarzowego od dnia otrzymania odpadów, co stanowi naruszenie art. 16 lit. e rozporządzenia nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów (Dz. U. UE L z dnia 12 lipca 2006 r. Nr 190, s. 1 ze zm.). W związku z powyższym, realizując obowiązek nałożony w ustawie o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów nałożył karę pieniężną.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty