Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2016 r., sygn. I OSK 3479/15
Ocena prawna zawarta w wyroku oddalającym skargę odnosi się jedynie do zaskarżonego aktu oraz aktu bezpośrednio go poprzedzającego oraz postępowań, w których te akty zapadły.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędziowie: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz Protokolant: asystent sędziego Monika Mamińska po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2016 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej E. R. i M. R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 1 października 2015 r. sygn. akt III SA/Gd 608/15 w sprawie ze skargi E. R. i M. R. na rozstrzygnięcie Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych Miejskiego Przedszkola w S. z dnia [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyjęcia kandydata do przedszkola 1. oddala skargę kasacyjną 2. zasądza od E. R. i M. R. solidarnie na rzecz Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych Miejskiego Przedszkola w S. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku wyrokiem z 1 października 2015 r. III SA/Gd 608/15 oddalił skargę E. R. i M. R. na rozstrzygnięcie Dyrektora Zespołu Szkół Publicznych Miejskiego Przedszkola w S. z [...] maja 2015 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyjęcia M. S. R. ur. [...] sierpnia 2012 r. do przedszkola. W uzasadnieniu Sąd podniósł, że materialnoprawną podstawę kontrolowanych rozstrzygnięć stanowiły przepisy ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zwanej dalej "ustawą".
W myśl art. 20c ustawy do publicznego przedszkola lub publicznej innej formy wychowania przedszkolnego przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy (ust. 1). W przypadku większej liczby kandydatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1, niż liczba wolnych miejsc w publicznym przedszkolu lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę łącznie następujące kryteria: 1) wielodzietność rodziny kandydata; 2) niepełnosprawność kandydata; 3) niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata; 4) niepełnosprawność obojga rodziców kandydata; 5) niepełnosprawność rodzeństwa kandydata; 6) samotne wychowywanie kandydata w rodzinie; 7) objęcie kandydata pieczą zastępczą (ust. 2). W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego lub jeżeli po zakończeniu tego etapu dane publiczne przedszkole albo dana publiczna inna forma wychowania przedszkolnego nadal dysponuje wolnymi miejscami, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę kryteria określone przez organ prowadzący, z uwzględnieniem zapewnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka i jego rodziny, zwłaszcza potrzeb rodziny, w której rodzice albo rodzic samotnie wychowujący kandydata muszą pogodzić obowiązki zawodowe z obowiązkami rodzinnymi, oraz lokalnych potrzeb społecznych. Organ prowadzący określa dokumenty niezbędne do potwierdzenia tych kryteriów (ust. 4). W niniejszej sprawie Rada Miejska w S., podjęła [...] lutego 2015 r. uchwałę nr [...] w sprawie określenia kryteriów wraz z liczbą punktów w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkola publicznego, dla którego organem prowadzącym jest Gmina Miejska S., w której określiła kryteria oraz liczbę punktów dla drugiego etapu postępowania rekrutacyjnego do przedszkola publicznego na terenie Gminy Miejskiej S. oraz dokumenty potwierdzające spełnienie wskazanych kryteriów. Wykonanie uchwały powierzyła Burmistrzowi Miasta S.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty