Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2016 r., sygn. I OSK 1464/14

Rażące naruszenie prawa zachodzi zaś w przypadku, gdy czynności zmierzające do wydania decyzji administracyjnej oraz treść załatwienia sprawy w niej wyrażona stanowią zaprzeczenie stanu prawnego sprawy w całości lub w części.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Morys Sędzia del. NSA Leszek Kiermaszek Protokolant asystent sędziego Dominika Sasin-Knothe po rozpoznaniu w dniu 11 lutego 2016 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Policji od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 stycznia 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 1549/13 w sprawie ze skargi D.L. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego w sprawie zaliczenia wysługi lat przy ustaleniu wzrostu uposażenia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 stycznia 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 1549/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi D.L., uchylił decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] czerwca 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności rozkazu personalnego w sprawie zaliczenia wysługi lat przy ustaleniu wzrostu uposażenia oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia [...] kwietnia 2013 r.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia [...] kwietnia 2013 r. Komendant Stołeczny Policji, na podstawie art. 156 § 1 pkt 2 w związku z art. 157 § 1 i § 2 oraz art. 158 k.p.a., stwierdził nieważność rozkazu personalnego Komendanta Powiatowego Policji w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia [...] maja 2009 r. Organ wyjaśnił, że uchylonym rozkazem personalnym Komendant Powiatowy Policji w Nowym Dworze Mazowieckim, działając na podstawie art. 6f, art. 101 ust. 1 i art. 108 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm., dalej jako ustawa o Policji) oraz § 3, § 4 i § 5 ust. 2 i 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której uzależniony jest wzrost uposażenia zasadniczego (Dz. U. Nr 152, poz. 1732 ze zm., dalej rozporządzenie), zaliczył funkcjonariuszowi wysługę lat na dzień przyjęcia do służby w Policji, tj. na dzień 16 lutego 1995 r., łącznie - 6 lat, 10 miesięcy i 4 dni, w tym służbę w Policji - 1 dzień, służbę wojskową - 1 rok, 5 miesięcy i 27 dni, okresy pobierania zasiłku dla bezrobotnych - 9 miesięcy i 22 dni oraz okres pracy w gospodarstwie rolnym - 4 lata, 6 miesięcy i 15 dni, ustalając procentową wysokość wzrostu uposażenia zasadniczego z tytułu wysługi lat na dzień 16 lutego 1995 r. na poziomie 6%. Komendant Stołeczny Policji uznał, że wymieniony wyżej rozkaz rażąco narusza prawo, gdyż pomimo niespełnienia przez stronę przesłanki stałej pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym w charakterze domownika (w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych), wliczono do wysługi lat okres pracy funkcjonariusza w gospodarstwie rolnym rodziców.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne