Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2016 r., sygn. I GSK 91/15
W orzecznictwie przyjmuje się, że zwrot "nie będąc związany zarzutami i wnioskami skargi" oznacza, że sąd ma prawo, a jednocześnie obowiązek dokonania oceny zgodności z prawem zaskarżonego aktu administracyjnego nawet wówczas, gdy dany zarzut nie został podniesiony w skardze. Sąd nie jest przy tym skrępowany sposobem sformułowania skargi, przytoczonymi argumentami, zgłoszonymi wnioskami, zarzutami i żądaniami.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Dariusz Dudra (spr.) Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz Sędzia del. WSA Jarosław Szulc Protokolant Anna Fyda-Kawula po rozpoznaniu w dniu 3 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 18 września 2014 r. sygn. akt I SA/Ke 376/14 w sprawie ze skargi W.W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od W.W. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w Kielcach 1.800 (słownie: tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach wyrokiem z dnia 18 września 2014 r., sygn. akt I SA/Ke 376/14 oddalił skargę W.W. (dalej: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Kielcach z dnia 30 kwietnia 2014 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji za podstawę rozstrzygnięcia przyjął następujące ustalenia:
Decyzją z dnia 1 lipca 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w K. określił skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym za miesiąc maj 2009 r. w wysokości 18.220 zł z tytułu użycia oleju opałowego do napędu silników spalinowych. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że przeprowadzone kontrole pojazdów należących do skarżącego, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą W.W. "L.", wykazały obecność oleju opałowego w zbiornikach paliwowych.
W wyniku odwołania skarżącego, Dyrektor Izby Celnej w Kielcach utrzymał w mocy decyzję organu I instancji. W uzasadnieniu stwierdził, że zgromadzony w postępowaniu podatkowym materiał dowodowy jednoznacznie wskazuje, że olej opałowy zakupiony w maju 2009 r. w K. Sp. z o.o. w R. został użyty do napędu pojazdów samochodowych, czyli niezgodnie ze złożonymi oświadczeniami. Przytaczając treść art. 23 § 1, § 3, § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), zwanej dalej: ord. pod., wyjaśnił, że z powodu braku danych do wyliczenia podstawy opodatkowania podstawę tę za maj 2009 r. określił w drodze oszacowania. Z materiału dowodowego wynika, że zakupiony olej opałowy (poza użyciem głównie do napędu silników spalinowych) był wykorzystywany także do ogrzewania pomieszczeń warsztatowych podczas remontów ciągników siodłowych przy użyciu dwóch nagrzewnic, które spalały 60 litrów oleju opałowego na dobę. W maju 2009 r. było 21 dni roboczych. W ten sposób mogło więc dojść do zużycia 1.260 litrów oleju. Oleju opałowego używano także do ogrzewania kabin ciągników siodłowych za pomocą urządzenia Vebasto, a szacunkowe zużycie tego oleju przez Vebasto według wyjaśnień strony wyniosło 2.352 litry. Olej opałowy używany był również do napędzanych silnikiem spalinowym agregatów chłodniczych i do mycia części samochodowych. Szacunkowe zużycie oleju opałowego przez nagrzewnice i urządzenie Vebasto w maju 2009 r. mogło wynieść 3.612 litrów. Organ wskazał jednocześnie, że według duplikatów faktur VAT i zleceń na wykonanie usług transportowych w maju 2009 r. ciągniki siodłowe będące własnością skarżącego wykonały 79 kursów, przejeżdżając łącznie 30.193 km. Według przesłuchanych kierowców średnie zużycie paliwa przez samochody ciężarowe na 100 km wynosiło od 40 do 50 litrów. Szacunkowe zużycie paliwa przez ciężarówki w maju 2009 r. wyniosło zatem 12077 litrów oleju (30.193 km x 0,40 litra/km). Jednocześnie zakupy oleju opałowego w maju 2009 r. wyniosły 10.000 litrów. Oznacza to, że olej opałowy został w całości (w ilości 10.000 litrów) wykorzystany jako paliwo do napędu pojazdów samochodowych. Zdaniem organu odwoławczego, organ I instancji przyjął do obliczeń liczbę 29.909 km i zużycie oleju opałowego w ilości 11.964 litów. Powyższe nie miało jednak wpływu na rozstrzygniecie, ponieważ i tak niezgodnie z przeznaczeniem (do napędu silników spalinowych) została użyta całość zakupionego w miesiącu maju 2009 r. oleju opałowego. Mając to na uwadze, organ wskazując treść art. 88 ust. 1 oraz art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (j. t. Dz. U. z 2009 r. nr 3, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej: u.p.a., obliczył należny podatek akcyzowy za maj 2009 r. W konkluzji organ odwoławczy stwierdził, że eksploatacja pojazdów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez dokumentowania nabycia oleju napędowego, przy jednoczesnych dużych zakupach olejów opałowych oraz brak udokumentowanych urządzeń zużywających oleje opałowe stanowiły podstawę do uznania, że nabywany przez podatnika olej opałowy został wykorzystany przede wszystkim do celów napędowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty