07.12.2016

Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2016 r., sygn. II GSK 1305/15

Podkreślenia wymaga pogląd prezentowany w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, w myśl którego dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych jest swego rodzaju premią za umożliwienie przez pracodawcę adoptowania się zatrudnionych osób niepełnosprawnych do społecznej gospodarki rynkowej. Im większy jest stopień niepełnosprawności tym mniejsza potencjalna możliwość uzyskania przez osobę niepełnosprawną zatrudnienia.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Monika Krzyżaniak (spr.) Protokolant Marta Koźlik po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Ministra Pracy i Polityki Społecznej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 lutego 2015 r., sygn. akt V SA/Wa 2437/14 w sprawie ze skargi K. K. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia [...] lipca 2014 r., nr [...] w przedmiocie zwrotu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

II GSK 1305/15

UZASADNIENIE

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 24 lutego 2015 r., sygn. akt V SA/Wa 2437/14, po rozpoznaniu skargi K. K. na decyzję Ministra Pracy i Polityki Społecznej (obecnie: Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) z 15 lipca 2014 r., nr ... w przedmiocie zwrotu dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z 23 stycznia 2014 r., nr ...., orzekł w przedmiocie kosztów postępowania sądowoadministracyjnego oraz wstrzymał wykonanie zaskarżonej decyzji.

Wydając powyższe rozstrzygnięcie Sąd orzekał na podstawie następującego stanu faktycznego:

Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej: PFRON) decyzją z 23 stycznia 2014 r. orzekł o obowiązku zwrotu przez skarżącego środków przekazanych mu tytułem dofinansowań do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych za miesiące: kwiecień, maj, sierpień, wrzesień, październik i listopad 2010 r. wraz z odsetkami, w łącznej kwocie 26 762,08 zł. Jako podstawę orzeczenia o obowiązku zwrotu wypłaconego skarżącemu dofinansowania organ wskazał niedochowanie warunku posiadania 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, którego osiągnięcie, zgodnie z art. 26a ust. 1a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 ze zm.) - dalej: ustawa o rehabilitacji, jest warunkiem niezbędnym do uzyskania dofinansowania. Z dokonanych przez organ ustaleń wynika, że wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych uzyskany przez skarżącego wynosił odpowiednio: w kwietniu 2010 r. - 5,08%, w maju 2010 r. - 5,62%, w sierpniu 2010 r. - 5,83%, we wrześniu 2010 r. - 5,82%, w październiku 2010 r. - 5,92%, w listopadzie 2010 r. - 5,97%, a więc był niższy niż 6%.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp