Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2016 r., sygn. I GSK 87/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska (spr.) Sędzia NSA Lidia Ciechomska-Florek Sędzia del. NSA Stanisław Śliwa Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 sierpnia 2014 r., sygn. akt III SA/Po 1404/13 w sprawie ze skargi G. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] sierpnia 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 13 sierpnia 2014 r., sygn. akt III SA/Po 1404/13, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 718 ze zm., dalej: p.p.s.a.) oddalił skargę G. W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia [...] sierpnia 2013 r. w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
Naczelnik Urzędu Celnego w Kaliszu decyzją z dnia [...] sierpnia 2012 r. w pkt I stwierdził o solidarnej odpowiedzialności osób trzecich L. H. i G. W. - wspólników rozwiązanej spółki cywilnej L. s. c. L. H., G. W. za zaległości podatkowe spółki z tytułu zobowiązania w podatku akcyzowym oraz odsetek, w pkt II stwierdził powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w dniu 4 sierpnia 2008 r. z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego Nissan Navara przez powyższą spółkę cywilną oraz określił wysokość podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym (53.168 zł) i wysokość należnego podatku akcyzowego (7.231 zł).
W uzasadnieniu zaskarżonej decyzji Dyrektor Izby Celnej stwierdził, że cechy pojazdu i jego wyposażenie wskazują, że pojazd powinien zostać sklasyfikowany jako samochód osobowy objęty pozycją CN 8703 przeznaczony zasadniczo do przewozu osób. Pojazd ten posiadał 5 miejsc, posiada nadwozie czterodrzwiowe typu pick-up, wyposażone w 5 miejsc do siedzenia w dwóch rzędach. Nadwozie jest jest czterodrzwiowe, wyposażone w dwa rzędy siedzeń przeznaczonych do przewozu osób (2 osoby z przodu, 3 osoby z tyłu), z wyposażeniem zabezpieczającym (pasy bezpieczeństwa, punkty kotwiące), zagłówki. Część ładunkowa, wydzielona od części pasażerskiej, trwałą fabryczną przegrodą. Rozstaw osi pojazdu wynosił 3230 mm, natomiast wewnętrzna długość przestrzeni ładunkowej 1500 mm, wg pomiaru dokonanego przez funkcjonariuszy. Ustalone cechy pojazdu, w ocenie organu podatkowego świadczą o tym, że sporny pojazd służy przede wszystkim do przewozu osób. Możliwość przewożenia towarów stanowi funkcję dodatkową. Organ, powołując się na wyrok ETS z dnia 6 grudnia 2007r. sprawa C-486 (Lex nr 337569) wskazał, że obecność siedzeń z pasami bezpieczeństwa znajdujących się za siedzeniem lub kanapą kierowcy jest cechą typową dla pojazdów |przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób. Znajduje to potwierdzenie w notach wyjaśniających do CN, a ponadto w notach wyjaśniających do HS. W notach tych, dotyczących pozycji 8703, wyraźnie mowa jest o tego rodzaju siedzeniach, jako o cechach projektowych, które mają zwykle dane pojazdy mające być klasyfikowane w tej pozycji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty