Wyrok NSA z dnia 20 października 2016 r., sygn. II GSK 882/15
Środki unijne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) Sędzia NSA Jan Bała Sędzia NSA Henryk Wach Protokolant Monika Majak po rozpoznaniu w dniu 20 października 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej W. Spółki z o.o. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 grudnia 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 1895/14 w sprawie ze skargi W. Spółki z o.o. w W. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] maja 2014 r., nr [...] w przedmiocie określenia kwoty dofinansowania podlegającej zwrotowi 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od W. Spółki z o.o. w W. na rzecz Ministra Rozwoju i Finansów 1800 (jeden tysiąc osiemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 grudnia 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 1895/14, oddalił skargę W. Sp. z o.o. w W. na decyzję Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia [...] maja 2014 r. w przedmiocie określenia przypadającej do zwrotu kwoty dofinansowania ze środków unijnych.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy:
W. Sp. z o.o. w W., na podstawie umowy z dnia [...] maja 2012 r. o dofinansowanie projektu pt. "[...]", zobowiązała się do wydatkowania środków projektowych zgodnie z aktualnie obowiązującymi Wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL). Celem projektu realizowanego przez spółkę w okresie od [...] lipca 2012 r. do [...] czerwca 2014 r., było uzyskanie zatrudnienia i/lub podniesienie adaptacyjności zawodowej 126 osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy poprzez realizację kompleksowego wsparcia szkoleniowo-doradczego.
Przeprowadzona w dniach [...]-[...] czerwca 2013 r. kontrola realizacji projektu wykazała nieprawidłowości w przeprowadzonym przez spółkę postępowaniu ofertowym, polegające na naruszeniu zasady konkurencyjności poprzez zastosowanie dyskryminującego kryterium wyboru ofert, odnoszącego się do posiadania doświadczenia w realizacji projektów współfinansowanych z PO KL. W konsekwencji część środków została wykorzystana przez spółkę w sposób sprzeczny z Wytycznymi w części dotyczącej zapewnienia uczciwej konkurencji i równego traktowania podmiotów. Projekt spółki miał na celu wsparcie w pozyskaniu nowego zatrudnienia i podniesienie kwalifikacji zawodowych poprzez przeprowadzenie szkoleń i udzielenie profesjonalnych porad biznesowych, przy czym przeprowadzenie szkoleń miało zostać powierzone podwykonawcy. Zgodnie z Wytycznymi, w przypadku zamówień przekraczających swą wartością 14.000 euro, strona zobligowana była do skierowania zapytania ofertowego do co najmniej 3 podmiotów oraz zamieszczenia go na swojej stronie internetowej (rozdz. 3.1.3. podsekcja 1 pkt 5 wytycznych). W zapytaniu należało określić kryteria oceny ofert oraz wagę punktową każdego z nich tak, by potencjalni wykonawcy mogli ocenić swoje szanse na otrzymanie zamówienia. Skarżąca jako jedno z kryteriów oceny ofert wskazała wykazanie się doświadczeniem w zakresie realizacji projektów współfinansowanych z PO KL i wagę tego kryterium określiła na 45%. Pozostałe kryteria to: cena - waga kryterium 10% i doświadczenie w realizacji szkoleń - waga 45%. W odpowiedzi na zapytanie ofertowe złożona została jedna oferta, którą spółka wybrała i [...] września 2012 r. zawarła z wykonawcą umowę ramową o świadczenie usług w ramach realizacji projektu. Łączna wartość zamówienia wynosiła 754.506 zł, zaś po aneksowaniu w dniu [...] stycznia 2013 r. - 859.612,13 zł.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty