12.04.2016

Wyrok NSA z dnia 12 kwietnia 2016 r., sygn. II GSK 2565/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Cezary Pryca Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak (spr.) Protokolant Patrycja Kozłowska po rozpoznaniu w dniu 12 kwietnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "K." Spółki z o.o. w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 25 czerwca 2014 r., sygn. akt V SA/Wa 534/14 w sprawie ze skargi "K." Spółki z o.o. w K. na informację zawartą w piśmie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] listopada 2013 r., nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania pomocy finansowej ze środków z budżetu Unii Europejskiej 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od "K." Spółki z o.o. w K. na rzecz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 25 czerwca 2014 r. sygn. akt V SA/Wa 534/14 oddalił skargę K. Sp. z o.o. w K. na informację Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia [...] listopada 2013 r. o odmowie przyznania pomocy finansowej ze środków unijnych.

Przedstawiając stan sprawy Sąd I instancji wskazał, że K. Sp. z o.o. w K., zwana dalej "skarżącą" lub "spółką", w dniu 24 maja 2013 r. złożyła do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, dalej "Agencja", wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 123 "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2007-2013 na realizację operacji polegającej na zakupie prasy do produkcji pelletu/brykietu ze słomy.

Pismem z dnia [...] listopada 2013 r., w oparciu o art. 22 ust.3 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm., dalej "ustawa o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich") Agencja odmówiła skarżącej przyznania wnioskowanej pomocy. W uzasadnieniu wskazano, iż złożony wniosek nie spełnił warunków określonych w §10 ust. 5 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania 123 "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 200, poz. 1444, z późn. zm., dalej: rozporządzenie z 17 października 2007 r.), gdyż skarżąca nie usunęła w terminie wszystkich braków wniosku, pomimo że dwukrotnie została wezwana przez organ do ich usunięcia. Agencja wskazała, że odmowa przyznania pomocy finansowej nastąpiła w związku z niedostarczeniem dokumentacji dotyczącej działalności gospodarczej prowadzonej przez osoby wchodzące w skład Zarządu spółki oraz w związku z niedostarczeniem prawidłowo sporządzonej dokumentacji ofertowej. W odniesieniu do pierwszej przesłanki odmowy organ wyjaśnił, że nie dostarczono wszystkich dokumentów niezbędnych do ustalenia statusu przedsiębiorstwa, w szczególności w zakresie powiązania podmiotu ubiegającego się o pomoc z innymi przedsiębiorstwami oraz wielkości przedsiębiorstwa. Zdaniem Agencji, wyjaśnienia wraz z dokumentacją nadesłaną przez spółkę nie uwzględniają przy ustaleniu wielkości przedsiębiorstwa powiązań występujących poprzez osoby uprawnione do reprezentowania wnioskodawcy, mogące wywierać dominujący wpływ na przedsiębiorstwo Wnioskodawcy oraz inne przedsiębiorstwa. W związku z powyższym na podstawie dostarczonej dokumentacji nie można jednoznacznie zweryfikować statusu przedsiębiorstwa. Ponadto wyjaśnienia i nadesłane uzupełnienia nie uwzględniają w szczególności powiązań z innymi przedsiębiorstwami wynikających z faktu uprawnienia do reprezentowania tychże podmiotów przez osobę fizyczną będącą członkiem zarządu. Organ wskazał, że z uwagi na prowadzenie przez osoby fizyczne, uprawnione do reprezentowania Wnioskodawcy, działalności gospodarczej poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, spółka została zobowiązana do dostarczenia odpowiedniej dokumentacji oraz tłumaczeń sporządzonych przez tłumacza przysięgłego. W uzupełnieniu dostarczono przetłumaczone sprawozdania finansowe dotyczące tylko jednej z osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania Wnioskodawcy oraz dokumenty rejestracji działalności gospodarczej sporządzone w języku oryginalnym. Zdaniem Agencji, z uwagi na zapisy w KRS dotyczące jednoosobowej reprezentacji członków zarządu ww. dane są niewystarczające w celu poprawnej weryfikacji wielkości przedsiębiorstwa.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne