Wyrok NSA z dnia 10 czerwca 2016 r., sygn. II GSK 843/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Drachal (spr.) Sędzia NSA Joanna Zabłocka Sędzia del. WSA Małgorzata Grzelak Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 10 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 grudnia 2014 r., sygn. akt VI SA/Wa 1471/14 w sprawie ze skargi B.S. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] lutego 2014 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za prowadzenie reklamy apteki oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 grudnia 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 1471/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę B.S. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] lutego 2014 r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Pismem z dnia 8 października 2013 r. Dolnośląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny we Wrocławiu zawiadomił B.S. prowadząca aptekę ogólnodostępną o nazwie [...] położoną we Wrocławiu przy ul. [...] o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie nakazu zaprzestania reklamy wskazanej apteki i jej działalności polegającej na uczestnictwie w "Programie 60+" oraz nałożenia kary pieniężnej. Jednocześnie wezwał skarżącą do złożenia wyjaśnień w zakresie objętym przedmiotem postępowania, w szczególności zwrócił się o wskazanie, czy prowadzona przez nią apteka nadal uczestniczy w programie "Program 60+", a jeżeli nie - zobowiązał do przedstawienia dokumentu rezygnacji z uczestnictwa apteki w tym programie.
W odpowiedzi na wezwanie, w piśmie z dnia 18 października 2013 r. B.S. poinformowała organ, że uczestnictwo apteki w programie polega na tym, że dokonując sprzedaży określonych produktów nierefundowanych honoruje uprawnienia uczestników programu do korzystania z przypisanych do tych produktów ofert rabatowych, że nie jest jej wiadome, aby jakiekolwiek materiały informujące o "Programie 60+" dystrybuowane przez jego organizatorów zawierały publiczny komunikat o charakterze reklamowym zachęcający do korzystania z usług prowadzonej przez nią apteki. Zdaniem strony, samo uczestnictwo w programie nie jest reklamą, jest jedynie przejawem strategii marketingowej. Do pisma załączona została deklaracja uczestnictwa i rezygnacji z uczestnictwa, potwierdzające udział apteki w "Programie 60+" od dnia 22 października 2012 r. do dnia 21 października 2013 r. oraz regulamin uczestnictwa apteki.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty