Wyrok NSA z dnia 11 lutego 2016 r., sygn. I GSK 1142/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Sędzia NSA Henryk Wach Sędzia NSA Janusz Zajda Protokolant Ilona Szczepańska po rozpoznaniu w dniu 11 lutego 2016 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Celnej w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 2 kwietnia 2014 r. sygn. akt III SA/Gd 57/14 w sprawie ze skargi C. Spółki Akcyjnej w [...] na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie cła antydumpingowego oraz określenia kwoty podatku od towarów i usług 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gdańsku; 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

I

Wyrokiem z dnia 2 kwietnia 2014 r. (sygn. akt III SA/Gd 57/14) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, działając na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. a) i c) w zw. z art. 135 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej powoływanej jako "p.p.s.a."), uwzględnił skargę C. S.A. z siedzibą w [...], uchylając zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] grudnia 2013 r. (nr [...]) oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] września 2013 r. (nr [...]), określającą kwotę ostatecznego cła antydumpingowego i podatek od towarów i usług z tytułu importu towaru ujętego w zgłoszeniu celnym z [...] listopada 2010 r. Ponadto Sąd określił, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana, a także zasądził od Dyrektora Izby Celnej na rzecz skarżącej spółki 5558 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów celnych zaprezentowane w wydanych w sprawie decyzjach. Organy te ustaliły, że w dniu [...] listopada 2010 r. C. S.A. (za pośrednictwem przedstawiciela pośredniego) zgłosiła do procedury dopuszczenia do wolnego obrotu importowany z Malezji towar w postaci "śrub z łbem sześciokątnym", deklarując kod Taric 7318 15 89 81 i preferencyjną stawkę celną 0%. Zgłoszenie to zostało zarejestrowane na podstawie art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 966/2010 z dnia 27 października 2010 r. wszczynającego dochodzenie dotyczące możliwego obchodzenia środków antydumpingowych nałożonych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 91/2009 na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w drodze przywozu niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali wysyłanych z Malezji, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji, i poddającego ten przywóz rejestracji (Dz. Urz. UE L 282 z dnia 28 października 2010 r., s. 28; dalej powoływanego jako "rozporządzenie nr 966/2010"). Postanowieniem z [...] lipca 2013 r. Naczelnik Urzędu Celnego w [...] wszczął z urzędu postępowanie w sprawie kontroli wspomnianego zgłoszenia celnego, a następnie decyzją z [...] września 2013 r. (utrzymaną w mocy przez Dyrektora Izby Celnej decyzją z [...] grudnia 2013 r.) określił kwotę ostatecznego cła antydumpingowego Typ A30 w wysokości [...] zł oraz określił podatek od towarów i usług z tytułu importu towaru ujętego w przedmiotowym zgłoszeniu celnym w wysokości [...] zł. Zdaniem organów celnych, przy wyliczaniu kwoty cła antydumpingowego należało zastosować stawkę 85%, stosownie do postanowień rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 723/2011 z dnia 18 lipca 2011 r. rozszerzającego ostateczne cło antydumpingowe nałożone rozporządzeniem (WE) nr 91/2009 na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali wysyłanych z Malezji, zgłoszonych lub niezgłoszonych jako pochodzące z Malezji (Dz. Urz. UE L 194 z dnia 26 lipca 2011 r., s. 6; dalej powoływanego jako "rozporządzenie nr 723/2011"), które wprawdzie obowiązuje od dnia 27 lipca 2011 r., ale działa wstecz dla wszystkich zgłoszeń celnych podlegających rejestracji na podstawie rozporządzenia nr 966/2010. Natomiast nie było podstaw do zastosowania w sprawie stawki cła antydumpingowego wynikającej z rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 924/2012 z dnia 4 października 2012 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 91/2009 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych elementów złącznych z żeliwa lub stali pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowe (Dz. Urz. UE L 275 z dnia 10 października 2012 r., s. 1; dalej powoływanego jako "rozporządzenie nr 924/2012"), ponieważ ma ono zastosowanie jednie dla towarów, których import nastąpił po 11 października 2012 r., tj. po wejściu w życie tego rozporządzenia.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty