Wyrok NSA z dnia 20 grudnia 2016 r., sygn. II FSK 3589/14
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędzia NSA Beata Cieloch, Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Protokolant Katarzyna Latkowska-Kłoczko, po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Z. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 czerwca 2014 r. sygn. akt I SA/Gd 1432/12 w sprawie ze skargi G. M. i Z. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 29 października 2012 r. nr [...] w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2012 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 29 października 2012 r. nr [...], 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku na rzecz Z. M. kwotę 420 (słownie: czterysta dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
1. Wyrokiem z dnia 4 czerwca 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 1432/12, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę G. M. i Z. M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Gdańsku z dnia 29 października 2012 r., w przedmiocie łącznego zobowiązania pieniężnego za 2012 r. W uzasadnieniu wyroku wskazano, że decyzją z dnia 9 lutego 2012 r. Wójt Gminy L. ustalił skarżącym wysokość łącznego zobowiązania pieniężnego za 2012 r. w kwocie 1.012,00 zł. Wysokość podatku rolnego oraz podatku od nieruchomości organ pierwszej instancji ustalił na podstawie złożonej przez podatników informacji w sprawie podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego, oraz danych z ewidencji gruntów i budynków, dotyczących nieruchomości położonej w S.. Przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości był dom letniskowy o powierzchni 126 m2 oraz grunt letniskowy o powierzchni 442 m2. Po rozpatrzeniu wniesionego odwołania, Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało decyzję organu pierwszej instancji w mocy. W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy powołał się na art. 2 ust. 2, art. 1a ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm., dalej "u.p.o.l.") oraz art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r., Nr 136, poz. 969 ze zm.). Stwierdził, że zarówno w zakresie podatku rolnego, jak podatku od nieruchomości, podstawą dokonania wymiaru podatku jest ewidencja gruntów i budynków. W niniejszej sprawie budynek oznaczony został w ewidencji jako "inne niemieszkalne", zatem budynek ten nie mógł zostać opodatkowany jako budynek mieszkalny, tj. według najniższych stawek podatkowych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty