Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2016 r., sygn. I FSK 414/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Hieronim Sęk (sprawozdawca), Sędzia NSA Danuta Oleś, Sędzia del. WSA Bożena Dziełak, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 24 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 778/14 w sprawie ze skargi Gminy D. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 11 marca 2014 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Rozwoju i Finansów na rzecz Gminy D. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Przedmiot skargi kasacyjnej
Minister Finansów (obecnie: Minister Rozwoju i Finansów) wniósł skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 24 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 778/14. Sąd ten, po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy D. (dalej: Gmina), uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 11 marca 2014 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
2. Stan sprawy przedstawiony przez Sąd pierwszej instancji
2.1. Wnioskując o wydanie interpretacji indywidualnej Gmina wskazała, że: - jest czynnym podatnikiem podatku VAT; - w 2004 r. rozpoczęła inwestycję w postaci budowy sali sportowo-widowiskowej, finansowanej ze środków własnych oraz dofinansowania z FiRKF; - poniosła koszty budowy i wyposażenia sali; - dotychczas nie odliczyła podatku naliczonego z tego tytułu; - ponosi również bieżące wydatki na funkcjonowanie sali (utrzymanie czystości, media, remonty, konserwacje), także nie odliczając podatku naliczonego z tym związanego; - inwestycja została ukończona w 2010 r., a w roku następnym oddana do użytku; - według pierwotnych założeń sala miała być wykorzystywana nieodpłatnie tylko do prowadzenia zajęć w-f dla dzieci i młodzieży uczącej się w gminnych placówkach oświatowych, jednak jeszcze przed oddaniem sali do użytkowania podjęta została decyzja o zmianie przeznaczenia przez rozszerzenie go także na odpłatne udostępnianie sali (najem) na rzecz osób trzecich; - salą administruje gimnazjum, będące gminną jednostką budżetową, a umowy najmu zawiera jego dyrektor umocowany przez Wójta Gminy; - dotychczas najmu nie traktowano jako czynności opodatkowanej i nie wystawiano faktur VAT; - rozważana jest zmiana tego stanu przez wprowadzenie stosownych korekt po stronie podatku należnego i naliczonego; - biorąc pod uwagę, iż usługi najmu świadczyła Gmina i to ona jest podatnikiem (a nie gimnazjum), planowane jest naliczenie podatku należnego metodą "w stu" i wykazanie go w rejestrach oraz deklaracjach Gminy, odliczenie podatku naliczonego związanego z budową i wyposażeniem sali oraz od zakupów z tytułu funkcjonowania sali; - nie jest możliwe wyodrębnienie, w jakiej części podatek naliczony (dotyczący budowy, wyposażenia i funkcjonowania) związany jest z czynnościami najmu sali, a w jakiej z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT (realizacją zadań własnych).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty