Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2016 r., sygn. I FSK 278/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Hieronim Sęk, Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Sędzia del. WSA Bożena Dziełak, Protokolant Katarzyna Łysiak, po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 28 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 170/14 w sprawie ze skargi Gminy A. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2013 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Ministra Rozwoju i Finansów na rzecz Gminy A. kwotę 180 (słownie: sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 28 listopada 2014 r., sygn. akt I SA/Łd 170/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną przez Gminę A. interpretację indywidualną Ministra Finansów z 4 listopada 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Gmina A. (dalej "Gmina") wniosła o wydanie interpretacji indywidualnej i we wniosku wyjaśniła, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a w latach 2008-2009 zrealizowała inwestycję polegającą na budowie sali gimnastycznej wraz z zapleczem przy gimnazjum w W.. Inwestycja została sfinansowana ze środków własnych gminy oraz ze środków pochodzących z Ministerstwa Sportu i Turystyki, w ramach Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej. Dotychczas Gmina nie odliczyła podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupowych związanych z realizacją inwestycji, która została zakończona i oddana do użytkowania w 2009 r.
Po zakończeniu realizacji inwestycji sala gimnastyczna została przekazana do nieodpłatnego używania gimnazjum, które stanowi gminną jednostkę budżetową, utworzoną na mocy uchwały Rady Gminy A.
Zgodnie ze statutem organem prowadzącym szkołę jest Gmina, a kieruje nią dyrektor, który jest powoływany i odwoływany przez organ prowadzący. Do zadań dyrektora należy w szczególności zarządzanie przekazaną szkole salą gimnastyczną, jednakże właścicielem przekazanej infrastruktury pozostała Gmina. Od samego początku (tj. od etapu planowania inwestycji), realizacja inwestycji miała służyć dwojakim celom: po pierwsze realizacji przez Gminę zadań nałożonych przepisami prawa, przede wszystkim ustawy o samorządzie gminnym, tj. w szczególności wykorzystania sali gimnastycznej w celu prowadzenia zajęć wychowania fizycznego przez szkołę; po drugie wykorzystania przez Gminę sali dla celów komercyjnych, na podstawie umów cywilnoprawnych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty