Wyrok NSA z dnia 2 sierpnia 2016 r., sygn. II FSK 1844/14
Wskazania co do dalszego postępowania w rozumieniu art. 141 § 4 in fine p.p.s.a. muszą spełniać ogólnie przyjęte wymagania metodologicznej poprawności, cechować się logiką oraz dostatecznym stopniem precyzji. Muszą one być również wykonalne w sensie możliwości wypełnienia przez właściwy organ sformułowanych pod jego adresem i mieszczących się w granicach przysługujących mu kompetencji zaleceń.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Małgorzata Wolf-Kalamala, Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz, Sędzia NSA (del.) Teresa Porczyńska (sprawozdawca), Protokolant Dorota Rembiejewska, po rozpoznaniu w dniu 2 sierpnia 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 5 lutego 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 1778/13 w sprawie ze skargi L[...] S.A. z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w J. z dnia 16 lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2012 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1.1 Wyrokiem z dnia 5 lutego 2014 r. sygn. akt I SA/Wr 1778/13, wydanym w sprawie ze skargi L[...] S.A. z siedzibą w L. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia 16 lipca 2013 r, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...], określającą skarżącej spółce podatek od nieruchomości za 2012 r.
1.2 W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że w wyniku ponownego rozpoznania sprawy Wójt Gminy G. decyzją z dnia 15 kwietnia 2013 r. określił Skarżącej wysokość podatku od nieruchomości za 2012 r. Organ I instancji ustalił, że zgodnie z ewidencją gruntów, nieruchomości Spółki oznaczone były jako zurbanizowane tereny zabudowane, tereny przemysłowe i drogi o symbolach Bp, Ba, dr i wobec tego podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Organ I instancji nie podzielił stanowiska Spółki, że przedmiotowe grunty ze względów technicznych, o których mowa w art. 1a ust. 1 pkt 3 u.p.o.l., nie są i nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Pomimo, że organ podatkowy I instancji potwierdził, że grunty w części areału zostały zanieczyszczone produktami ropopochodnymi, to jednak charakter istniejących skażeń nie wykluczał możliwości obrotu przedmiotowymi gruntami i prowadzenia działalności gospodarczej. Grunty, którymi obraca Spółka, po sprzedaży służą działalności gospodarczej ich nabywcom. Od powyższego rozstrzygnięcia wywiedziono odwołanie w którym zarzucono naruszenie m.in. art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) w związku z art. 1a ust. 1 pkt 3) ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.; zwana dalej: "u.p.o.l."), art. 121 § 1 w zw. z art. 21 § 3 w zw. z art. 207 i art. 210, art. 233 § 2, art. 201 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.; dalej zwana: "Ordynacja podatkowa"). W odwołaniu zarzucono także niewyjaśnienie wszystkich okoliczności faktycznych istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, w tym nieuwzględnienie okoliczności, że na mocy decyzji z dnia 18 stycznia 1999 r. Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast zmieniającej w tym zakresie decyzję Wojewody L. z dnia 15 kwietnia 1998 r. w części obszaru opodatkowanej nieruchomości zostały wprowadzone strefy ponadnormatywnego oddziaływania
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
