Wyrok NSA z dnia 14 października 2015 r., sygn. II OSK 420/14
Prowadzenie prawidłowej gospodarki odpadami na poziomie centrum dystrybucyjnego nie zwalnia z takiego samego obowiązku na poziomie poszczególnych sklepów, a spełnienie tego obowiązku powinno znaleźć odzwierciedlenie w dokumentacji prowadzonej zgodnie z wymogami ustawy o odpadach oraz przepisami wykonawczymi wydanymi na jej podstawie.
Teza od Redakcji
Dnia 14 października 2015 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak /spr./ sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia NSA Zdzisław Kostka Protokolant starszy sekretarz sądowy Mariusz Szufnara po rozpoznaniu w dniu 14 października 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. Sp. z o.o. Spółka komandytowa w J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 5 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Kr 809/13 w sprawie ze skargi L. Sp. z o.o. Spółka komandytowa w J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za nieprzekazanie Marszałkowi Województwa [...] zbiorczego zestawienia za 2010 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 5 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Kr 809/13 oddalił skargę L. Sp. z o.o. Spółka komandytowa z siedzibą w J. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za nieprzekazanie Marszałkowi Województwa M. zbiorczego zestawienia za 2010 r.
Powyższy wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Marszałek Województwa M. decyzją z dnia [...] listopada 2012 r. znak: [...], wydaną na podstawie art. 79c ust. 3 i art. 79d ust. 3 w związku z art. 37 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 ze zm., zwanej dalej "ustawa") oraz zgodnie z art. 104 i art. 107 k.p.a., wymierzył L. Sp. z o.o. Spółka komandytowa z siedzibą w J. karę pieniężną w wysokości 500 zł za nieprzekazanie temu organowi zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania odpadów za rok 2010. Ponadto Marszałek zobowiązał Spółkę do przekazania ww. zbiorczego zestawienia danych w terminie 21 dni od daty doręczenia decyzji oraz do wpłaty kwoty wymierzonej kary w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja wymierzająca karę staje się ostateczna, na wskazany w decyzji rachunek bankowy. W uzasadnieniu swego rozstrzygnięcia organ nie podzielił stanowiska strony, która wywodzi spełnienie spornego obowiązku sprawozdawczości za 2010 r. z faktu posiadania przez nią Centrum Dystrybucyjnego w G., które sporządza i przekazuje zbiorcze zestawienie danych do Marszałka Województwa S., jako właściwego dla miejsca położenia Centrum. Powołując się na treść art. 36 i art. 37 ust. 3 ustawy organ wyjaśnił, że ewidencja wytwarzanych odpadów powinna być prowadzona w faktycznym miejscu wytworzenia tych odpadów. Natomiast transport odpadów między placówkami posiadacza odpadów powinien być uwzględniony na kartach ewidencji odpadów. Podmiot, który wytwarza odpady na terenie różnych województw, powinien złożyć zbiorcze zastawienia danych wszystkim właściwym miejscowo marszałkom województw.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty