29.10.2015

Wyrok NSA z dnia 29 października 2015 r., sygn. II OSK 463/14

Warunek przytoczenia podstawy kasacyjnej i jej uzasadnienia nie jest spełniony, gdy skarga kasacyjna zawiera wywody zmuszające Sąd do domyślania się, który przepis prawa, w zakresie wyrażonej w nim normy prawnej, autor kasacji miał na uwadze.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) Sędziowie NSA Grzegorz Czerwiński del. NSA Zygmunt Zgierski Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Kuberska-Pellegrino po rozpoznaniu w dniu 29 października 2015r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Sp. z o.o. z siedzibą w J. (obecnie w P.) od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 listopada 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 1757/13 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. z siedzibą w J. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 8 listopada 2013 r. sygn. IV SA/Wa 1757/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę [...] Sp. z o.o. z siedzibą w J. na decyzję Generalnego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] maja 2013 r. w przedmiocie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia.

Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Zaskarżoną decyzją z [...] maja 2013 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (dalej także: GDOŚ) uchylił w całości decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach (dalej także: RDOŚ) z dnia [...] września 2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. "Budowa Kopalni Węgla Kamiennego [...] w [...] oraz wydobywanie kopaliny węgla kamiennego ze złoża [...]" i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ odwoławczy wskazał, że w postępowaniu pierwszoinstancyjnym nie wyjaśniono właściwie zasadniczych okoliczności faktycznych sprawy, w tym nie ustalono, czy obowiązujące regulacje zawarte w planach zagospodarowania terenu dla obszaru zarówno części naziemnej zakładu, jak i podziemnej wydobywczej, przewidują możliwość prowadzenia zamierzonej przez Spółkę działalności. Nie przeprowadzono również właściwej analizy w zakresie spełnienia przesłanek wskazanych w art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1235 ze zm., dalej jako: ustawa z dnia 3 października 2008 r. lub ustawa), tj. analizy zgodności lokalizacji przedsięwzięcia z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Organ odwoławczy zwrócił ponadto uwagę na braki przedłożonego przez Spółkę raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia związane z nieuwzględnieniem wszystkich wymaganych przez ustawę z dnia 3 października 2008 r. elementów, w tym w szczególności oddziaływania na tzw. jednolite części wód podziemnych, a przez to brak możliwości wykazania osiągnięcia celów środowiskowych (art. 81 ust. 3 ustawy), przewidzianych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze Dorzecza Wisły, w kontekście wymagań wynikających z rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych oraz środowiskowych norm jakości dla substancji priorytetowych (Dz. U. Nr 257 poz. 1545, dalej jako: rozporządzenie wskaźnikowe) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie klasyfikacji stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych (Dz. U. Nr 258 poz. 1549, dalej jako: rozporządzenie referencyjne). Skutkiem tych zaniechań był brak analizy, czy projektowane przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływało na żadną z wyznaczonych w Planie Gospodarowania Wodami na obszarze Dorzecza Wisły jednolitą część wód podziemnych (określaną dalej JCWPd), w tym na JCWPd, kod PLGW2100146.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp