30.12.2015

Wyrok NSA z dnia 30 grudnia 2015 r., sygn. II OSK 1085/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Robert Sawuła Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Miron Sędzia del. WSA Wanda Zielińska-Baran (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Łukasz Pilip po rozpoznaniu w dniu 30 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 23 stycznia 2014 r. sygn. akt II SA/Sz 681/13 w sprawie ze skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] maja 2013 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia 1. uchyla zaskarżony wyrok oraz uchyla zaskarżoną decyzję, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego, 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie na rzecz [...] kwotę 457 (czterysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 23 stycznia 2014 r., sygn. akt II SA/Sz 681/13, po rozpoznaniu skargi [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie z dnia [...] maja 2013 r., nr [...], w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia w pkt I. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta Szczecinek z dnia [...] marca 2013 r., nr. [...], w pkt II. stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się niniejszego wyroku, w pkt III. zasądził od organu na rzecz [...] kwotę 457 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. W uzasadnieniu wyroku podano, że decyzją z dnia [...] marca 2013 r. Burmistrz Miasta Szczecinek działając na podstawie art. 75 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 71, art. 80, art. 82, art. 85 ust. 1, ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199 poz. 1227, ze. zm.), § 3 ust. 2 pkt 2, w związku z § 3 ust. 1 pkt 47 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213 poz. 1397), po rozpatrzeniu wniosku [...], określił środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia polegającego na modernizacji istniejącego systemu ogrzewania suszarni MDF I i MDF II zakładu [...], poprzez budowę nowoczesnego Generatora Gorącego Powietrza wraz z Wymiennikiem i Elektrofiltrem (GGPWE), zasilanego biomasą o mocy 45 MWt, na terenie działek ewidencyjnych nr: [...],[...],[...],[...],[...],[...],[...] obręb [...] w Szczecinku, przy ul. [...]. Organ wskazał warunki jakie inwestor ma spełnić na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, działania dotyczące zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Nadto nałożył obowiązek przedłożenia analizy porealizacyjnej w terminie 3 miesięcy od oddania wszystkich planowanych urządzeń do eksploatacji. W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, iż stosownie do art. 74 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji oraz art. 49 w związku z art. 61 § 4 k.p.a. przez obwieszczenie zawiadomił strony o wszczęciu postępowania. [...] dostało powiadomienie, że w przedmiotowym postępowaniu będzie uczestniczyło na prawach strony. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o udostępnianiu informacji dane o raporcie zostały zamieszczone w publicznie dostępnym wykazie dnia 14 grudnia 2012 r. W terminie od dnia 17 grudnia 2012 r. do dnia 7 stycznia 2013 r. można było zapoznać się dokumentacją oraz złożyć uwagi oraz wnioski. Organ odniósł się do uwag mieszkańców oraz [...] zawartych w piśmie z dnia 7 stycznia 2013 r., wskazując, iż raportu wynika, że przewidziane do stosowania paliwo jest biomasą w rozumieniu obowiązujących przepisów prawa, a przewidziane w raporcie działania oraz rozwiązania techniczno-technologiczne nie spowodują pogorszenia stanu środowiska, nie pogorszą warunków zdrowotno-sanitarnych oraz nie zwiększą ograniczeń lub uciążliwości dla terenów sąsiednich. Na inwestora został nałożony obowiązek sporządzenia analizy porealizacyjnej z uwzględnieniem wyników rzeczywistych pomiarów wielkości emisji substancji wprowadzanych do powietrza z emitorów suszarni włókien w linii MDF I i MDF II oraz dokonania porównania tych analiz z ustaleniami zawartymi w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i w niniejszej decyzji. Realizacja przedsięwzięcia została uzgodniona z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Szczecinie, który postanowieniem z dnia [...] grudnia 2012 r. uzgodnił realizację przedsięwzięcia i określił warunki realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia oraz z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Szczecinku, który opinią sanitarną z dnia [...] grudnia 2012 r., zaopiniował pozytywnie realizację przedsięwzięcia w zakresie wpływu na zdrowie i życie ludzi. Warunki określone w uzgodnieniach zostały w pełni uwzględnione w wydanej decyzji. W odniesieniu do uwag [...] zgłoszonych w dniu 25 stycznia 2013 r. organ I instancji wyjaśnił, że pył drzewny pozyskiwany w procesie produkcyjnym, pochodzi z procesów sortowania surowca oraz obróbki gotowego wyrobu. Organ wyjaśnił, że w krajowym ustawodawstwie definicje biomasy znajdują się w § 2 pkt 1 lit. e rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie standardów emisyjnych z instalacji z dnia 22 kwietnia 2011r. (Dz. U. z 2011r. Nr 95, poz. 558) oraz w art. 163 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2012r. o odpadach (Dz. U. z 2013r. poz. 21), w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 października 2012r. w sprawie szczegółowego zakresu obowiązków uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw pochodzenia, uiszczenia opłaty zastępczej, zakupu energii elektrycznej i ciepła wytworzonych w odnawialnych źródłach energii oraz obowiązku potwierdzania danych dotyczących ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnym źródle energii (Dz. U. z 2012r. poz. 1229) i w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 12 września 2008 r. w sprawie sposobu monitorowania wielkości emisji substancji objętych wspólnotowym systemem handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. z 2008r., Nr 183, poz. 1142). Płyta drewnopochodna spełnia wszystkie powyższe definicje biomasy, gdyż drewno używane w procesie produkcyjnym nie jest "zanieczyszczone" środkami do konserwacji lub powlekania drewna zawierającymi metale ciężkie oraz związki fluorowcoorganiczne, odpady płyty drewnopochodnej pochodzą z przemysłu przetwarzającego produkty z produkcji leśnej, powstają przy wytwarzaniu materiałów drewnopochodnych. O zaliczeniu pyłu powstającego w trakcie procesów produkcyjnych do odpadów, czy odpadów toksycznych, nie decyduje więc zawartość jakichkolwiek substancji w masie drewna, lecz zawartość ściśle określonych i zdefiniowanych substancji, których obecność dyskwalifikuje drewno z listy biomasy, a które to substancje nie są wprowadzane w procesie produkcyjnym do produktu jakim jest płyta drewnopochodna (wiórowa, MDF, HDF). W odniesieniu do podnoszonej konstrukcji kotła, organ stwierdził, iż konstrukcja kotła jak i parametry spalania zostaną dobrane tak, aby kocioł wraz z urządzeniem odpylającym (elektrofiltrem) uwzględniał rodzaj paliwa i lokalne warunki, co zapewnić ma tej konstrukcji optymalne funkcjonowanie i niezawodność. Projektowana instalacja nie jest instalacją prototypową, bo jak podano w raporcie podobnych instalacji na terenie Europy działa kilkanaście. Jednocześnie w raporcie oparto się o doświadczenia związane z istniejącym i eksploatowanym generatorem jaki jest zainstalowany w Rydze. W kwestii wątpliwości dotyczących bilansu biomasy organ stwierdził, że z raportu wynika, że z ogólnej mocy 45 MW palniki pyłowe dostarczyć mają max 12 MW, więc nie jest możliwe, aby ilość pyłu drzewnego stanowiła 90% masy podawanego paliwa. Faktem jest, że pył drzewny stanowić będzie ok. 17% spalanego paliwa. Odnośnie zwiększenia zużycia biomasy do pozyskania energii cieplnej o 100% organ stwierdził, że modernizacja istniejącego systemu ogrzewania suszarni MDF I i II, będzie polegała na zastąpieniu obecnych systemów ogrzewania suszarni MDF I i II, których łączna moc wynosi około 45 MW, poprzez budowę w to miejsce nowoczesnego generatora gorącego powietrza wraz z wymiennikiem i elektrofiltrem o mocy 45 MW. Z raportu wynika wyraźnie, że te parametry nie ulegną zmianie. Organ stwierdził, iż pismo [...] z dnia 28 lutego 2013 r. zawierające wnioski o dopuszczenie dowodu z opinii biegłego lub biegłych z zakresu gospodarki odpadami na okoliczność ustalenia w szczególności: czy spalanie pyłu powstającego w procesie produkcji, tj. w procesie cięcia, szlifowania, formatyzowania oraz oczyszczania płyt drewnopochodnych w technologii przyjętej przez wnioskodawcę będzie zagrażało środowisku, a także zdrowiu i warunkom życia ludzi oraz o zwrócenie się do Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego o udzielenie informacji odnośnie aktualności decyzji udzielonych dla [...] w przedmiocie emisji gazów i pyłów do powietrza, zostało złożone po dniu 25 stycznia 2013 r. , do którego można było składać wnioski zgodnie z obwieszczeniem z dnia 8 stycznia 2013 r. W odwołaniu [...] wniosło o uchylenie zaskarżonej decyzji, zarzucając jej naruszenie: - art. 10 § 1 K.p.a. w zw. z art. 79 K.p.a. polegające na uniemożliwieniu mu udziału w czynnościach postępowania, poprzez niezawiadomienie o wizji lokalnej, która miała miejsce 20 grudnia 2012 r., oraz na uniemożliwieniu mu wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów zebranych po 25 stycznia 2013 r., wskazanym w obwieszczeniu o zakończeniu postępowania i możliwości zapoznania się z dokumentami; - art. 49a ust. 1 ustawy o odpadach oraz § 2 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji, -art. 7, 8, 9 k.p.a. w zw. z art. 24 § 1 pkt.1 k.p.a. oraz art. 25 § 1 pkt. 1 K.p.a. poprzez rozpoznanie sprawy przez Burmistrza Miasta Szczecinek w sytuacji gdy podlegał on wyłączeniu, - zarzucono nadto błąd w ustaleniach faktycznych w zakresie ustalenia wpływu planowanej instalacji na środowisko, zdrowie i warunki życia ludzi, wynikający z naruszenia art. 7 w zw. z art. 75 § 1 w zw. z art. 77 § 1 w zw. z art. 78 w zw. z art. 84 § 1 k.p.a. w zw. z art. 62 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji, które polegało na niedopuszczeniu dowodu z opinii biegłego na okoliczności wskazane w piśmie Stowarzyszenia z 28 lutego 2013 r., - błąd w ustaleniach faktycznych w zakresie wymagań technologicznych planowanej instalacji, wynikający z naruszenia art. 7 K.p.a. w zw. z art. 75 § 1 k.p.a. w zw. z art. 77 § 1 k.p.a. w zw. z art. 78 k.p.a., które polegało na zaniechaniu ustalenia czy Spółka w związku unieważnieniem znacznych części pozwoleń na emisję gazów i pyłów do powietrza, zobowiązana jest do posiadania pozwolenia zintegrowanego, z czym wiąże się konieczność dysponowania tzw. najlepszymi dostępnymi technikami (BAT), a w efekcie czy planowania inwestycja odpowiada tym technikom.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne