22.12.2015

Wyrok NSA z dnia 22 grudnia 2015 r., sygn. II OSK 1019/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie NSA Marzenna Linska-Wawrzon NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Protokolant asystent sędziego Katarzyna Miller po rozpoznaniu w dniu 22 grudnia 2015r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej R.P. i I.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 20 listopada 2013 r. sygn. akt II SA/Ke 760/13 w sprawie ze skargi R.P. i I.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z dnia [...] czerwca 2013 r. znak: [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 20 listopada 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach oddalił skargę R.P. i I.P. (dalej jako "skarżący") na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach z [...] czerwca 2013 r. w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań.

W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że wnioskiem z 29 marca 2010 r. T.Ł. (dalej jako "inwestor") zwrócił się do Prezydenta Miasta Kielce o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie stacji paliw na działkach nr ewid. [...]2 przy ul. [...].

Prezydent Miasta Kielce postanowieniem z [...] września 2011 r. nałożył obowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, mając na względzie zarówno opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Kielcach z [...] sierpnia 2010 r., jak również opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach wyrażoną w postanowieniu z [...] sierpnia 2011 r. Inwestor przedłożył raport. Raport ten był następnie kilkukrotnie uzupełniany, a ponadto w trakcie postępowania jego autorzy przedstawiali wyjaśnienia.

Przed wydaniem zaskarżonej decyzji Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Kielcach postanowieniem z [...] sierpnia 2012 r. uzgodnił realizację i określił warunki realizacji przedsięwzięcia stanowiącego przedmiot sprawy. W treści postanowienia organ określił jakie działania należy podjąć na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia oraz ewentualnej jego likwidacji oraz, jakie wymagania dotyczące ochrony środowiska należy uwzględnić w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji. Dodatkowo wskazał, jakie działania dotyczące zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia należy zrealizować. Stwierdził także, że przedsięwzięcie wymaga sporządzenia analizy porealizacyjnej w zakresie oddziaływania akustycznego na najbliżej położone tereny chronione akustycznie. Nie stwierdził natomiast konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę i zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych oraz decyzji o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Uzasadniając swoje stanowisko organ ten wyjaśnił, że teren przedsięwzięcia jest zlokalizowany na obszarze głównego zbiornika wód podziemnych GZWP Nr 417 w obszarze najwyższej ochrony (ONO), dla którego nie wyznaczono obszarów ochronnych oraz w strefie ochrony pośredniej komunalnego ujęcia wody Kielce - Białogon, ustanowionej rozporządzeniem nr 5/2005 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie z 26 sierpnia 2005 r. w sprawie ustanowienia strefy ochronnej ujęcia wody podziemnej Kielce - Białogon, gmina Kielce, powiat kielecki.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne