Wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2015 r., sygn. I OSK 668/14
Prymat zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym nad słusznym interesem wnioskodawcy jest powszechnie akceptowany w orzecznictwie sądów administracyjnych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Ewa Dzbeńska, Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk, Sędzia del. WSA Marzenna Glabas (spr.), Protokolant starszy asystent sędziego Maciej Kozłowski, po rozpoznaniu w dniu 9 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 grudnia 2013 r. sygn. akt VII SA/Wa 2169/13 w sprawie ze skargi A. J. i A. J. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lipca 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi krajowej 1) uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2) zasądza od A. J. i A. J. solidarnie na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 18 grudnia 2013r., sygn. akt VII SA/Wa 2169/13, po rozpatrzeniu skargi A. J.
i A. J., uchylił zaskarżoną decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lipca 2013 r. znak: [...] oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia [...] kwietnia 2013r. o odmowie udzielenia zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi krajowej.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy: Wnioskiem z dnia 26 lutego 2013r. skarżący wystąpili do GDDKiA Oddział w Lublinie
o zezwolenie na lokalizację zjazdu z drogi krajowej nr 19 w miejscowości N. do działki nr ew. [...] w związku z planowaną lokalizacją budynku usługowo-handlowego. W toku postępowania wnioskodawca wyjaśnił, że zjazd do działki na wysokości zainstalowanej bramy wjazdowej w jej ogrodzeniu istniał od zawsze, działka ta nie ma możliwości innego dojazdu. Dla drogi krajowej nr 19 na ww. odcinku ustalono dostępność drogi ograniczoną poprzez zjazdy lub skrzyżowania w miejscach uzgodnionych z zarządcą drogi. Na podstawie wyciągu z bazy danych drogowych, dokumentacji fotograficznej pasa drogowego w tym istniejących zjazdów, stałej organizacji ruchu, projektu przebudowy drogi, organ ustalił, że odcinek drogi krajowej gdzie położona jest ww. nieruchomość jest prosty, ma przekrój szlakowy, nawierzchnię szerokości 12 m w tym jezdnię szerokości 7 m oraz pobocza bitumiczne. Na wysokości działki w pasie drogowym zlokalizowana jest zatoka autobusowa z wiatą przystankową. Za zatoką po lewej stronie drogi krajowej znajduje się włączenie drogi wewnętrznej ul. [...] poprzez zjazd publiczny. Włączenie tych dróg oznakowane jest znakami poziomymi oraz pionowymi jako skrzyżowanie. Organ opisał oznakowanie poziome i pionowe znajdujące się na jezdni. Dodatkowo organ ustalił, iż rozwiązania projektowe przebudowy drogi krajowej wg opracowania przebudowy drogi krajowej nr 19 na ww. odcinku opracowanego przez firmę ,,L." Sp. z o.o. w P., nie przewidują skomunikowania tej nieruchomości z drogą krajową, za pomocą zjazdu, czy to indywidualnego, czy publicznego. Planowana jest przebudowa istniejącej zatoki autobusowej, budowa systemu odwodnienia drogi oraz budowa ciągu pieszego wzdłuż jezdni drogi krajowej. Ponadto na wysokości wybudowanej bramy wjazdowej, w osi jezdni wybudowana zostanie wyspa stała kanalizująca ruch przed dodatkowym pasem przeznaczonym do obsługi terenów przyległych.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty