Wyrok NSA z dnia 26 marca 2015 r., sygn. II OSK 2064/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Wojciech Mazur (spr.) sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia del. WSA Dorota Jadwiszczok Protokolant asystent sędziego Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 26 marca 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Gminy Lubsko od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 27 maja 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 144/13 w sprawie ze skargi Gminy Lubsko na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 27 maja 2013 r., sygn. akt IV SA/Wa 144/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę Gminy Lubsko na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej.
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd I instancji przedstawił następujący stan faktyczny i prawny sprawy.
Decyzją z [...] września 2011 r. Lubuski Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w Zielonej Górze wymierzył Lubskim Wodociągom i Kanalizacji Sp. z o.o. w Lubsku za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. karę pieniężną w wysokości 847 017,09 zł za wprowadzanie do wód powierzchniowych ścieków z instalacji - oczyszczalnia ścieków w Lubsku, z przekroczeniem warunków określonych w pozwoleniu wodnoprawnym z dnia [...] grudnia 2004 r., znak: [...], wydanym przez Starostę Powiatu Żarskiego dla Miejskiej Oczyszczalni Ścieków w Lubsku, utworzonej jako zakład budżetowy - jednostka organizacyjna Gminy Lubsko na mocy uchwały Rady Miejskiej w Lubsku nr XXI/134/04 z 28 maja 2004 r.
Po rozpoznaniu złożonego przez Lubskie Wodociągi i Kanalizacje Sp. z o.o. odwołania od decyzji z [...] września 2011 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska decyzją z [...] marca 2012 r. uchylił decyzję Lubuskiego WIOŚ i umorzył postępowanie organu I instancji. Uzasadniając wydane rozstrzygnięcie organ odwoławczy wskazał, iż zgodnie z § 6 uchwały Rady Miejskiej w Lubsku nr LV/414/10 z 22 września 2010 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego-Miejska Oczyszczalnia Ścieków w Lubsku z dniem 1 stycznia 2011 r. środki pieniężne po likwidacji zakładu budżetowego oraz należności i zobowiązania zlikwidowanego zakładu budżetowego przejęła Gmina Lubsko. Przepis § 6 ww. uchwały z 22 września 2010 r. nie jest zgodny z art. 16 ust. 7 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), który ze względu na treść § 3 ww. uchwały i § 1.1 Uchwały nr XXXVII/299/09 z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie utworzenia jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą "Lubskie Wodociągi i Kanalizacja spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" z siedzibą w Lubsku, powinien mieć w tej sprawie zastosowanie. Wobec braku rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Lubuskiego w sprawie ww. uchwał Rady Miejskiej w Lubsku (tj. wobec braku uchylenia tychże uchwał przez wojewodę) - zdaniem organu II instancji - ich treść jest wiążąca dla ustalenia, kto jest zobowiązanym do zapłacenia administracyjnej kary pieniężnej za naruszenie warunków odprowadzania ścieków przez Miejską Oczyszczalnię Ścieków w Lubsku w roku 2010, zaś Lubskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. nie są stroną w tej sprawie.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty