Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2015 r., sygn. I OSK 2143/14
Informacja publiczna obejmuje swoim znaczeniem szerszy zakres pojęciowy niż dokumenty urzędowe, przy czym pojęcie dokumentu urzędowego różni się od dokumentu zawierającego informację publiczną. Istotne znaczenie ma to czy dokument zawiera informację publiczną a nie to, czy został sporządzony przez funkcjonariusza publicznego w znaczeniu przepisów kodeksu karnego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Irena Kamińska, Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.), Sędzia del. WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska, Protokolant asystent sędziego Aleksander Jakubowski, po rozpoznaniu w dniu 5 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Krajowej Izby [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 349/14 w sprawie ze skargi Krajowej Izby [...] na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie informacji publicznej 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. zasądza od Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na rzecz Krajowej Izby [...] kwotę 340 (trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 29 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SA/Wa 349/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Krajowej Izby [...], uchylił decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] stycznia 2014 r. nr [...] w przedmiocie informacji publicznej oraz poprzedzającą ją decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] października 2013 r.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżoną decyzją Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie art. 5 ust. 2 i art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112 poz. 1198 ze zm., dalej u.d.i.p.), utrzymał w mocy swoją własną decyzję z dnia 18 października 2013 r. odmawiającą Krajowej Izbie [...] udostępnienia informacji publicznej w zakresie udzielenia odpowiedzi na pytanie, jakich usług [...] S.A. z siedzibą w W. dotyczyły przedłożone organowi, na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171 poz. 1800 ze zm., dalej P.t.), w okresie od 24 czerwca 2013 r. do 14 lipca 2013 r., cenniki i regulaminy, oraz w zakresie udostępnienia tych cenników i regulaminów. Organ wskazał, że dane te stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ustawy z 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.), bowiem żądane informacje posiadają wartość handlową, mogą bowiem dawać posiadaczowi takiej informacji przewagę nad konkurentami działającymi na tym samym rynku, pozwalają na pozyskiwanie nowych abonentów, co ma bezpośredni wpływ na jego wynik finansowy. Poza tym żądane informacje nie zostały ujawnione do publicznej wiadomości, a firma [...] S.A. opatrzyła je klauzulą "tajemnica przedsiębiorstwa".
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty