Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    30.09.2015

    Wyrok NSA z dnia 30 września 2015 r., sygn. I OSK 1851/14

    Naczelny Sąd Administracyjny podkreśla tu potrzebę pro-obywatelskiego wykładania przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej i nietworzenia sztucznych barier, utrudniających pozyskiwanie wiedzy o sprawach publicznych na przykład poprzez zasłanianie się skomplikowaniem wewnętrznej struktury w zakresie biurowości lub niedostosowaniem wykorzystywanych systemów obsługi danych zarówno papierowych, jak i informatycznych. Organy muszą się liczyć z tym, iż każdy zainteresowany podmiot ma prawo uzyskać odpowiedź na interesujące go kwestie ze sfery spraw publicznych, a organ zobowiązany jest temu uczynić zadość. Nie zmienia to jednak okoliczności, iż konkretne żądanie może w istocie zawierać wniosek o udostępnienie informacji publicznej przetworzonej.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Jolanta Rajewska, Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.), Sędzia del. WSA Ewa Kwiecińska, Protokolant starszy asystent sędziego Joanna Ukalska, po rozpoznaniu w dniu 30 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 2 kwietnia 2014 r. sygn. akt VIII SA/Wa 995/13 w sprawie ze skargi Rady Sekcji Krajowej NSZZ "Solidarność" Pracowników Skarbowych w Warszawie na decyzję Ministra Finansów z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 2 kwietnia 2014 r. sygn. akt VIII SA/Wa 995/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, po rozpoznaniu skargi Rady Sekcji Krajowej NSZZ "Solidarność" [...] w Warszawie (dalej także jako Rada) uchylił decyzję Ministra Finansów z dnia [...] września 2013 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oraz poprzedzającą ją decyzję Ministra Finansów z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...].

    W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że decyzją z dnia [...] sierpnia 2013 r. Minister Finansów, na podstawie art. 16 ust. 1 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. Nr 112 poz. 1198, ze zm.; dalej: u.d.i.p.) oraz art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267; dalej: k.p.a.), po rozpatrzeniu wniosku skarżącej, odmówił udostępnienia informacji publicznej przetworzonej dotyczącej złożonych w 2009 r. przez pracowników Ministerstwa Finansów pełniących funkcje publiczne, Dyrektorów Izb Skarbowych i Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej wniosków o wyrażenie zgody na podjęcie dodatkowego zatrudnienia lub zajęcia zarobkowego, jak również wydanych decyzji o udzieleniu lub nieudzieleniu zgody na podjęcie wyżej wymienionych czynności, pozostających w związku z realizacją zadań publicznych. Organ wyjaśnił, że nie dysponuje gotową informacją w zakresie określonym w rozpoznawanym wniosku. Zatem informacja, o której udostępnienie wnosi skarżąca, ma charakter informacji publicznej przetworzonej, gdyż jej przekazanie wymagałoby podjęcia czasochłonnych działań o charakterze intelektualnym, połączonych z zaangażowaniem dużej liczby pracowników Ministerstwa Finansów. Prawo do uzyskania informacji przetworzonej jest zaś ograniczone do przypadków, w których jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego. Minister zaznaczył, że zrealizowanie wniosku nie będzie skutkowało uzyskaniem przez stronę realnego wpływu na funkcjonowanie organów państwa, w tym na usprawnienie ich działania oraz organizację pracy i uznał, że udostępnienie informacji nie będzie służyło interesowi publicznemu. Zatem nie mógł uznać, że udzielenie Radzie żądanej informacji przetworzonej będzie szczególnie istotne dla interesu publicznego w rozumieniu art. 3 ust 1 pkt 1 u.d.i.p.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej Art./§ 1 3 4 5
    ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne
    18.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2613/24
    Czytaj więcej
    14.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2694/24
    Czytaj więcej
    14.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 14 listopada 2025 r., sygn. III OSK 1506/25
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2677/24
    Czytaj więcej
    12.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 12 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2419/24
    Czytaj więcej
    05.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 5 listopada 2025 r., sygn. III OSK 905/25
    Czytaj więcej
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2482/24
    Czytaj więcej
    04.11.2025
    Wyrok NSA z dnia 4 listopada 2025 r., sygn. III OSK 2483/24
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 796/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 586/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 797/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 606/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 795/25
    Czytaj więcej
    29.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 29 października 2025 r., sygn. III OSK 983/25
    Czytaj więcej
    24.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 października 2025 r., sygn. III OSK 2685/24
    Czytaj więcej
    24.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 24 października 2025 r., sygn. III OSK 2676/24
    Czytaj więcej
    17.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2025 r., sygn. III OSK 758/25
    Czytaj więcej
    17.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 17 października 2025 r., sygn. III OSK 1051/25
    Czytaj więcej
    16.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 16 października 2025 r., sygn. III OSK 420/25
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2876/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2875/24
    Czytaj więcej
    15.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 15 października 2025 r., sygn. III OSK 2649/24
    Czytaj więcej
    10.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2025 r., sygn. III OSK 1648/24
    Czytaj więcej
    10.10.2025
    Wyrok NSA z dnia 10 października 2025 r., sygn. III OSK 688/25
    Czytaj więcej
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.