Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    14.10.2015

    Wyrok NSA z dnia 14 października 2015 r., sygn. I OSK 54/14

    Nie może funkcjonować w obrocie prawnym rozporządzenie wykonawcze do ustawy niemające punktu zaczepienia w ustawie. Rozporządzenie oparte na niekonstytucyjnym przepisie prawnym niekonstytucyjnej delegacji ustawowej, niezależnie od treści tego aktu, jest również niezgodne z Konstytucją. Dzieli los ustawowego przepisu upoważniającego.

    Teza od Redakcji

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Pocztarek NSA Elżbieta Kremer Protokolant sekretarz sądowy Paweł Florjanowicz po rozpoznaniu w dniu 14 października 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L.P. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 września 2013 r. sygn. akt III SA/Łd 569/13 w sprawie ze skargi L.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za całość informacji i materiałów niezbędnych do wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych 1. uchyla zaskarżony wyrok, zaskarżoną decyzję i utrzymaną nią w mocy decyzję Prezydenta Miasta Łodzi z dnia [...] października 2012 r. nr [...]; 2. umarza postępowanie administracyjne; 3. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi na rzecz L.P. kwotę 3878 (trzy tysiące osiemset siedemdziesiąt osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania poniesionych przed sądem I instancji i odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

    Uzasadnienie

    Wyrokiem z dnia 27 września 2013 r. sygn. akt III SA/Łd 569/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę L.P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie opłaty za całość informacji i materiałów niezbędnych do wykonania prac geodezyjnych i kartograficznych.

    W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że w dniu [...] grudnia 2011 r. Łódzki Ośrodek Geodezji wystawił skarżącej dwa rachunki za rejestrację prac geodezyjnych. Opłata naliczona została na podstawie załącznika nr 1 ust. 3 Tabela III lp. 1-2 i 6 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz.U. nr 37, poz. 333, dalej rozporządzenie). Skarżąca, pismem z dnia 11 stycznia 2012 r. wezwała Prezydenta Miasta Łodzi do usunięcia naruszenia prawa polegającego na nałożeniu oraz żądaniu uiszczenia przedmiotowych opłat. W związku z uznaniem przez organ, że brak jest podstaw do uwzględniania przedmiotowego wezwania, skarżąca wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Wyrokiem z dnia 27 czerwca 2013 r., sygn. akt III SA/Łd 307/12 Sąd stwierdził bezskuteczność zaskarżonych czynności. Sąd wyjaśnił, że zgodnie z art. 67 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 157, poz. 1240 ze zm., dalej u.f.p.) do spornych opłat mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej k.p.a.) i odpowiednio Działu III Ordynacji podatkowej. Ponieważ Łódzki Ośrodek Geodezji jest samorządową jednostką budżetową w rozumieniu u.f.p, a opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne, których obowiązek uiszczenia wynika wprost z przepisu prawa, tj. z art. 40 ust. 3c ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. nr 193 poz. 1287 ze zm., dalej P.g.k.), są one dochodami, o których mówi art. 60 pkt 7 u.f.p., tj. dochodami stanowiącymi niepodatkowe należności budżetowe. Zatem w sprawie naliczania przedmiotowych opłat ma zastosowanie art. 61 u.f.p. i kwestie wysokości tychże opłat, a także zasadność ich żądania od skarżącej, muszą być rozstrzygnięte w decyzji administracyjnej.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.