Wyrok NSA z dnia 12 maja 2015 r., sygn. II OSK 2435/13
Decyzja o warunkach zabudowy jest instrumentem prawnym służącym określeniu sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu. Decyzja taka określa podstawowe parametry dotyczące zmiany zagospodarowania terenu, które podlegają dalszym szczegółowym ustaleniom w postępowaniu poprzedzającym wydanie pozwolenia na budowę, unormowanym w przepisach Prawa budowlanego oraz przepisach ustaw odrębnych i aktach wykonawczych.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA Małgorzata Jaśkowska Protokolant starszy inspektor sądowy Wioletta Lasota po rozpoznaniu w dniu 12 maja 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej C. spółki z o.o. z siedzibą w Łodzi od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 5 czerwca 2013 r. sygn. akt II SA/Łd 898/12 w sprawie ze skargi C. spółki z o.o. z siedzibą w Łodzi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 5 czerwca 2013 r. sygn. akt II SA/Łd 898/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę C. Sp. z o.o. w Łodzi na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławcze w Łodzi z dnia [...] lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy dla inwestycji.
W uzasadnieniu wyroku Sąd podał, iż decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. Prezydent Miasta Łodzi, po rozpatrzeniu wniosku M. P., ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbudowie zespołu wielorodzinnych budynków mieszkalnych ze zmianą sposobu użytkowania części obiektów na funkcje usługowe, przewidzianej do realizacji na działce nr [...] przy ul. Z. w Łodzi.
Odwołanie od ww. decyzji wniosła C. Sp. z o.o. w Łodzi, zarzucając jej naruszenie:
1/ art. 61 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U Nr 80, poz.717 ze zm.), dalej u.p.z.p., poprzez nakazanie zaprojektowania dla zamierzonej inwestycji miejsc postojowych dla funkcji usługowych w ilości maksymalnej (1 miejsce postojowe dla 1 mieszkańca oraz miejsc postojowych dla funkcji usługowych w ilości maksymalnie dla biur - 15 miejsc postojowych na 1000 m2 powierzchni użytkowej, pozostałych usług i handlu - 20 miejsc postojowych na 1000 m2 powierzchni użytkowej) i uznanie, że wartości te są wystarczające dla zapewnienia odpowiedniej obsługi komunikacyjnej nieruchomości w sytuacji, gdy takie zakreślenie maksymalnej wymaganej ilości miejsc parkingowych, bez jednoczesnego wskazania minimum, może oznaczać, że inwestor w ogóle nie przewidzi żadnych miejsc parkingowych na usługi lub przewidzi np. tylko jedno miejsce parkingowe na usługi;
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
