Ogólnikowe uzasadnienie sądu administracyjnego a obowiązek szczegółowego uzasadnienia wyroku - Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2015 r., sygn. II OSK 802/14
Ogólnikowe uzasadnienie stanowi uchybienie, które może mieć wpływ na wynik sprawy, albowiem uniemożliwia stronie ocenę i kontrolę toku rozumowania sądu, a co za tym idzie pozbawia ją możliwości polemizowania z oceną stanu faktycznego i prawnego sprawy, i to nawet wtedy, gdy strona mogła przypuszczać, czy domyślać się, czym sąd w wyroku się kierował.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak sędzia del. NSA Zdzisław Kostka Protokolant asystent sędziego Anna Dziosa - Płudowska po rozpoznaniu w dniu 26 lutego 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. P. i A. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 stycznia 2014 r. sygn. akt IV SA/Wa 2492/13 w sprawie ze skargi M. P. i A. K. na decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzewa I. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; II. zasądza od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rzecz M. P. i A. K. solidarnie kwotę 237 (dwieście trzydzieści siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego;
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 14 stycznia 2014 r. sygn. IV SA/Wa 2492/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w wyniku rozpoznania skargi M. P. i A. K., uchylił decyzję Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z [...] sierpnia 2013 r. w przedmiocie zezwolenia na usunięcie drzewa.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, po rozpatrzeniu wniosku M. P. i A. K., decyzją z [...] czerwca 2012 r. udzielił wnioskodawcom zezwolenia na usunięcie z terenu nieruchomości przy ul. [...] w [...] drzewa gatunku lipa drobnolistna o obwodzie pnia 170 cm. W decyzji organ orzekł o nienaliczaniu opłaty za usunięcie drzewa (pkt 2), ustalił termin usunięcia drzewa do dnia 31 grudnia 2012 r. (pkt 3), a także (pkt 4) uzależnił wydane zezwolenie od posadzenia na terenie nieruchomości przy ul. [...] w [...], trzech drzew liściastych form naturalnych o obwodach pni 16 -18 cm, w terminie do 31 maja 2013 r. (preferowane gatunki drzew objętych obowiązkiem nasadzenia zastępczego - lipa drobnolistna, dąb, brzoza brodawkowata, klon, grab pospolity). W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że pień drzewa objętego wnioskiem znajduje się w niewielkiej odległości od krawędzi dachu (ok. 2 cm) i w czasie silnego wiatru może doprowadzić do jego uszkodzenia. Z uwagi na wartości przyrodnicze i krajobrazowe lipy, a także uznanie, że przy rozbudowie domu zlekceważono te wartości i wykonano dach zbyt blisko istniejącej starej lipy, organ przyjął, że należy posadzić w ramach kompensacji przyrodniczej co najmniej trzy drzewa na terenie nieruchomości.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
