Wyrok NSA z dnia 15 maja 2015 r., sygn. I OSK 2825/13
Sądy administracyjne nie są uprawnione do dokonywania oceny tego, w jaki sposób organy administracji wypełniają treści pozasystemowych kryteriów słusznościowych czy celowościowych, realizując określoną politykę stosowania prawa administracyjnego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Joanna Banasiewicz, Sędzia NSA Jolanta Rajewska (spr.), Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski, Protokolant starszy asystent sędziego Małgorzata Penda, po rozpoznaniu w dniu 15 maja 2015r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 sierpnia 2013 r. sygn. akt II SA/Wa 1068/13 w sprawie ze skargi M. N. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od M. N. na rzecz Komendanta Głównego Policji kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 sierpnia 2013 r. sygn. akt II SA/Wa 1068/13, oddalił skargę M. N. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach prawnych oraz faktycznych sprawy.
M. N. pełniła służbę w Policji od 1997 r. Ostatnio zajmowała stanowisko [...] w Zespole [...] Komendy Powiatowej Policji w [...].
Komendant Wojewódzki Policji w [...] rozkazem personalnym z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...], wydanym na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 9 w zw. z art. 45 ust. 3 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2011 r. Nr 287, poz. 1687 ze zm.), zwolnił M. N. ze służby w Policji z dniem 31 stycznia 2013 r., nadając tej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Organ stwierdził przy tym, że M. N. od dnia [...] października 2007 r. jest zawieszona w czynnościach służbowych i do dnia wydania rozkazu personalnego nie ustały przyczyny będące podstawą zawieszenia. Spełniona zatem została przesłanka faktyczna oraz formalna niezbędna do rozwiązania z funkcjonariuszem stosunku służbowego na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 9 ustawy o Policji. Za zwolnieniem M. N. ze służby przemawia również ważny interes służby tożsamy z interesem społecznym, ponieważ policjantka, będąc zawieszona w czynnościach służbowych, od ponad 4 lat nie wykonuje żadnych zadań. W interesie Policji nie leży zaś pozostawienie w szeregach Policji funkcjonariusza, który przez tak długi okres czasu faktycznie nie pełni służby, otrzymując 50 % uposażenia. Ponadto obecna sytuacja ma negatywny wpływ na funkcjonowanie jednostki. Obowiązki M. N. muszą wykonywać inni funkcjonariusze. Stan taki dezorganizuje codzienną służbę oraz utrudnia właściwy proces jej organizacji.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
