Postanowienie NSA z dnia 4 grudnia 2015 r., sygn. II GSK 3091/15
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie Przewodniczący: sędzia NSA Magdalena Bosakirska po rozpoznaniu w dniu 4 grudnia 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej T. Sp. z o.o. w W. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 28 maja 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 2924/14 o odrzuceniu skargi T. Sp. z o.o. w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] lipca 2014 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zawieszenia postępowania postanawia: oddalić skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. postanowieniem z dnia 28 maja 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 2924/14, odrzucił skargę T. P. R. Sp. z o.o. w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] lipca 2014 r. w przedmiocie odmowy zawieszenia postępowania.
I
W uzasadnieniu postanowienia Sąd I instancji podniósł, że wskutek wniosku T. P. R. Sp. z o.o. o zawieszenie postępowania, Burmistrz Dzielnicy Ż. m. st. W. postanowieniem z dnia [...] listopada 2013 r. odmówił zawieszenia postępowania w sprawie zajęcia pasa drogowego ul. H. B. bez zezwolenia zarządcy drogi. Organ pouczył stronę o przysługującym jej zażaleniu na wydane postanowienie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W.
Zażalenie do SKO w W. wniosła skarżąca spółka.
Postanowieniem z dnia [...] lipca 2014 r. SKO utrzymało w mocy postanowienie organu I instancji o odmowie zawieszenia postępowania w sprawie zajęcia pasa drogowego.
Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. na powyższe postanowienie wniosła spółka, zarzucając mu naruszenie prawa oraz stwierdzając, że odmowa zawieszenia postępowania w świetle przedstawionych argumentów była bezzasadna.
W odpowiedzi na skargę SKO wniosło o jej oddalenie podtrzymując argumentację zaprezentowaną w zaskarżonym postanowieniu.
Rozpoznając skargę od powyższego rozstrzygnięcia, Sąd I instancji w zaskarżonym postanowieniu uznał, że jest ona niedopuszczalna i podlega odrzuceniu. Stosownie do art. 3 § 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.) kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowania, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty. Na wydane w toku postępowania postanowienia służy stronie zażalenie, gdy kodeks tak stanowi (art. 141 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego /t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 267 ze zm.; powoływanej dalej jako: k.p.a./). Przepis art. 101 § 3 k.p.a. w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 6, poz. 18) nie przewiduje możliwości wniesienia zażalenia na postanowienie w przedmiocie odmowy zawieszenia postępowania. Sąd wskazał, że zgodnie z treścią tego przepisu stronie służy zażalenie na postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania albo odmowy podjęcia zawieszonego postępowania. Normę tę należy zatem rozumieć w ten sposób, że zażalenie przysługuje na postanowienie o zawieszeniu postępowania ("w sprawie zawieszenia postępowania") oraz na postanowienie o odmowie podjęcia zawieszonego postępowania ("w sprawie odmowy podjęcia postępowania"). Ratio legis zmian dokonanych ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. było pozostawienie środka zaskarżenia na postanowienia tamujące postępowanie administracyjne, przy jednoczesnym wyłączeniu możliwości zaskarżania postanowień, które nie wstrzymują biegu postępowania administracyjnego, a więc postanowienia o odmowie zawieszenia oraz o podjęciu zawieszonego postępowania administracyjnego. Mając na uwadze zasadę szybkości postępowania ujętą w art. 12 k.p.a. WSA stwierdził, że uzasadnione jest wyłączenie możliwości odrębnego zaskarżania postanowień, które nie wstrzymują biegu postępowania administracyjnego. Racjonalny ustawodawca nie utrzymywałby rozwiązań prawnych prowadzących do przedłużenia postępowania. W tym zakresie Sąd I instancji wskazał na uzasadnienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty