Postanowienie NSA z dnia 17 września 2015 r., sygn. II GSK 2146/15
Inne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Joanna Sieńczyło-Chlabicz po rozpoznaniu w dniu 17 września 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej [...] na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 26 marca 2015 r. sygn. akt VI SA/Wa 4074/14 w sprawie ze skargi [...] na pismo Komisji Nadzoru Finansowego z dnia [...] września 2014 r. znak: [...] w przedmiocie zobowiązania do udostępnienia informacji i dokumentów postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 26 marca 2015 r., sygn. akt VI SA/Wa 4074/14, odrzucił skargę [...] na pismo Komisji Nadzoru Finansowego z dnia [...] września 2014 r. znak: [...] w przedmiocie zobowiązania do udostępnienia informacji i dokumentów oraz zwrócił uiszczony wpis od skargi.
Sąd I instancji orzekał w następującym stanie sprawy.
Komisja Nadzoru Finansowego (dalej: KNF) pismem z dnia [...] września 2014 r., działając na podstawie art. 62d ust. 2 ustawy z dnia 5 listopada 2009 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1450 ze zm., dalej: ustawa o skok), w związku z wątpliwościami, czy w przeprowadzonym na zlecenie [...] (dalej: skarżąca) badaniu sprawozdania finansowego za 2013 rok znajdują się nieprawidłowości, zleciła spółce [...], zbadanie prawidłowości i rzetelności zatwierdzonego sprawozdania finansowego strony za rok obrotowy kończący się [...] grudnia 2013 r. Badanie miało obejmować analizę sprawozdania finansowego sporządzonego przez stronę za rok 2013, kontrolę ksiąg rachunkowych według stanu na dzień [...] grudnia 2013 r. oraz za okres od [...] stycznia 2013 r. do [...] grudnia 2013 r. oraz analizę portfela kredytowego na dzień [...] grudnia 2013 r. oraz za okres od [...] stycznia 2013 r. do [...] grudnia 2013 r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie odrzucił skargę na czynności podjęte przez KNF pismem z dnia 8 września 2014 r., na wskazane pismo. Przypomniawszy zakres sądowej kontroli administracji, wynikający z art. 1 § 1 i 2 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. - Prawo o ustroju sądów administracyjnych (Dz. U. Nr 153 poz. 1269 ze zm.; dalej p.u.s.a.) oraz art. 3 § 2 i 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.; dalej p.p.s.a.) podniósł, że zaskarżona czynność wydana został na podstawie art. 62d ustawy o skok. Zgodnie z tym przepisem w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w przeprowadzonym badaniu sprawozdania finansowego na zlecenie kasy lub Kasy Krajowej, Komisja Nadzoru Finansowego może zobowiązać kasę lub Kasę Krajową do zlecenia wskazanemu biegłemu rewidentowi zbadania prawidłowości i rzetelności sprawozdań finansowych sporządzanych przez kasę lub Kasę Krajową, kontroli ksiąg rachunkowych lub analizy portfela kredytowego. Jeżeli w wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono nieprawidłowości w kasie albo Kasie Krajowej, koszty badania ponosi odpowiednio kasa albo Kasa Krajowa, a w razie niestwierdzenia w wyniku przeprowadzonych badań nieprawidłowości w kasie albo Kasie Krajowej, koszty badania ponosi Komisja Nadzoru Finansowego. Środek przewidziany w art. 62d ust. 2 ustawy o skok zaliczany jest do środków oddziaływania o charakterze niewładczym, związanych z dostępem do informacji uzyskiwanych przez organ nadzoru w kontekście badania sytuacji finansowej podmiotów nadzorowanych. Do zlecenia biegłemu rewidentowi badania sprawozdania finansowego kasy albo Kasy Krajowej, o którym mowa w ust. 2, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907, 984 i 1047).
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty