Logo Platforma Księgowych i Kadrowych
    Pokaż wyniki dla:
    Pokaż wyniki dla:
    uźytkownik Zaloguj się koszyk Kup dostęp
    • Twój panel
    • Tematyka
      • Podatki (606716)
      • Kadry i płace (26075)
      • Obrót gospodarczy (88754)
      • Rachunkowość firm (3835)
      • Ubezpieczenia (35850)
    • Aktualności
    • Kalkulatory
    • Porady i artykuły
    • Tematy na czasie
      • ZMIANY 2026
      • KSeF 2026
      • ZMIANY 2025
      • SYGNALIŚCI
    • Czasopisma
    • Akty prawne
    • Interpretacje
    • Orzeczenia
    • Formularze
    • Wskaźniki i stawki
    • Narzędzia i programy
      • Kursy walut
      • PKD
      • PKWiU 2015
      • KŚT ze stawkami amortyzacji
    • Terminarz
    • Wideoporady
    05.02.2015 Obrót gospodarczy

    Postanowienie NSA z dnia 5 lutego 2015 r., sygn. II GSK 57/15

    Odrzucenie skargi

     

    Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Dariusz Dudra po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2015 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej G.O. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 12 września 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 2556/14 w sprawie ze skargi G.O. na zalecenia pokontrolne Prezesa Narodowego Banku Polskiego zawarte w piśmie z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...] postanawia: oddalić skargę kasacyjną

    Uzasadnienie

    Zaskarżonym postanowieniem z 12 września 2014 r. sygn. akt VI SA/Wa 2556/14 Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 i § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.), zwanej dalej: p.p.s.a. odrzucił skargę G.O. (dalej: skarżąca) na zalecenia pokontrolne Prezesa Narodowego Banku Polskiego (dalej: NBP) zawarte w piśmie z dnia [...] kwietnia 2014 r. nr [...].

    W uzasadnieniu tego postanowienia Sąd stwierdził, że przedmiotem kontroli przeprowadzonej przez pracowników NBP była działalność kantorowa prowadzona przez skarżącą. Wynikiem tej kontroli są zaskarżone zalecenia pokontrolne Prezesa NBP skierowane do skarżącej. Zgodnie z protokołem kontroli miała ona na celu sprawdzenie wykonywania przez skarżącą obowiązków nałożonych ustawą z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 276 ze zm.), zwanej dalej: ustawą z dnia 16 listopada 2000 r., a także obowiązków sprawozdawczych, wynikających z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 826), zwanej dalej: p.d. Sąd stwierdził, że skarżąca otrzymała od Prezesa NBP zalecenia pokontrolne, o których mowa w art. 40 ust. 1 i 2 p.d., z którymi się nie zgodziła i zaskarżyła je do Sądu. Dopuszczalność zaskarżenia aktu lub czynności organu administracji publicznej, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. do sądu administracyjnego ma miejsce wyłącznie w tych przypadkach, w których dany akt lub czynność ustalają lub odmawiają ustalenia, stwierdzają lub odmawiają stwierdzenia, potwierdzają lub odmawiają potwierdzenia istnienia uprawnienia lub obowiązku określonego przepisami prawa administracyjnego. Mając na uwadze, że zalecenia pokontrolne to: zwięzły opis wyników kontroli, ze wskazaniem naruszonych przepisów prawa, wnioski wynikające z ustaleń kontroli, zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości oraz zobowiązanie jednostki kontrolowanej do powiadomienia o sposobie i terminie realizacji zaleceń pokontrolnych, Sąd stwierdził, że nie podlegają one kontroli sądów administracyjnych, gdyż nie sposób dopatrzyć się ich ścisłego, bezpośredniego związku z możliwością realizacji uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisu prawa. W zaleceniach pokontrolnych Prezes NBP jedynie wzywa podmiot do usunięcia nieprawidłowości lub udzielenia wyjaśnień. Zatem na tym etapie nie dochodzi do stwierdzenia uprawnienia lub obowiązku wynikającego z przepisów prawa, a jedynie do stwierdzenia, że podmiot kontrolowany nie wypełnia odnoszących się do niego obowiązków. Ponadto, zaskarżenie zaleceń pokontrolnych do sądu administracyjnego uznać należałoby za sprzeczne z ustawą, gdyż jak wynika z art. 40c ust. 2 p.d. dopiero w przypadku stwierdzenia rażącego naruszenia warunków wykonywania działalności kantorowej Prezes NBP wydaje decyzję o zakazie jej wykonywania.

    ikona kłódki
    Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    Powiązane dokumenty
    • Wskaźnik: Kary porządkowe w 2025 r.
    • BGK udziela gwarancji transakcji leasingowych do końca 2022 r.
    ikona kłódki
    Funkcjonalności dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

    Już dziś zamów dostęp
    do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

    • Codzienne aktualności prawne
    • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
    • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
    • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
    Masz już konto? Zaloguj się
    Kup dostęp
    • INFOR.PL
    • INFORLEX
    • GAZETA PRAWNA
    • INFORORGANIZER
    • SKLEP
    Copyright © 2025 INFOR PL S.A.