Wyrok NSA z dnia 24 września 2015 r., sygn. I GSK 169/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia del. WSA Piotr Kraczowski (spr.) Protokolant st. asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 24 września 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej D. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w K. z dnia 23 maja 2013 r., sygn. akt I SA/Ke 163/13 w sprawie ze skargi D. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną. 2. zasądza od D. S. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 900 (dziewięćset) złotych tytułem kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w K. wyrokiem z 23 maja 2013 r. sygn. I SA/Ke 163/13 oddalił skargę D. S. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z [...] stycznia 2013 r. nr [...]w przedmiocie podatku akcyzowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego.
Sąd orzekał w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Dyrektor Izby Celnej w K. w zaskarżonej do sądu decyzji utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. z [...] czerwca 2012 r. określającą skarżącemu D. S. zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego marki Jeep Cherokee 2,8 CRD, rok prod. 2005, poj. silnika 2776 cm3 w wysokości 8.788 zł.
Dyrektor Izby Celnej wskazał, że zgodnie z poczynionymi ustaleniami w sprawie wynika, że sporny pojazd w dacie nabycia wewnątrzwspólnotowego był zasadniczo przeznaczony do przewozu osób i winien być zakwalifikowany do pozycji 8703. Pojazd ten został zakupiony przez skarżącego 15 czerwca 2009 r. w Niemczech. Pojazd posiadał wówczas dwa miejsca siedzące, co wynika z zagranicznego dowodu rejestracyjnego oraz zaświadczenia o przeprowadzonym badaniu technicznym z 30 czerwca 2009 r. W dniu 13 lipca 2009 r. zdemontowano w nim kratkę ładunkową i zamontowano fotele, pasy bezpieczeństwa oryginalnymi śrubami atestowanymi, co spowodowało zmianę ilości miejsc z dwu do pięciu. Skarżący, mimo wezwania, nie dostarczył faktury potwierdzającej fakt dokonania tych zmian. Natomiast oględziny pojazdu wykazały, że obecnie przedmiotowy samochód posiada pięć miejsc siedzących z pasami bezpieczeństwa i zagłówkami. Jest to pojazd pięciodrzwiowy w całości przeszklony. Nie stwierdzono przegrody oddzielającej przestrzeń osobową od ładunkowej. Jest jednolita podsufitka, jednolita tapicerka boczna oraz wykładzina podłogowa na całej długości. Ponadto auto zostało wyposażone m.in. w: automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby boczne, uchwyty górne dla pasażerów, nawiewy skierowane także na drugi rząd siedzeń.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty