Wyrok NSA z dnia 13 listopada 2015 r., sygn. I GSK 465/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Zofia Przegalińska (spr.) Sędzia NSA Janusz Zajda Sędzia NSA Marzenna Zielińska Protokolant starszy asystent sędziego Karolina Mamcarz po rozpoznaniu w dniu 13 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej P. Spółki z o.o. w J. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 19 listopada 2013 r., sygn. akt III SA/Gd 575/13 w sprawie ze skarg P. Spółki z o.o. w J. na decyzje Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia 25 kwietnia 2013 r., nr [...]; [...], nr [...]; [...] w przedmiocie określenia kwoty długu celnego oraz kwoty podatku od towarów i usług 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od P. Spółki z o.o. w J. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w G. 500 (pięćset) złotych tytułem częściowego zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 19 listopada 2013 r. o sygn. akt III SA/Gd 575/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w G., działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.), oddalił skargi P. Spółki z o.o. z siedzibą w miejscowości J. na dwie decyzje Dyrektora Izby Celnej w G. z dnia [...] kwietnia 2013 r. (nr [...]; [...] oraz [...]; [...]), którymi organ ten utrzymał w mocy dwie decyzje Naczelnika Urzędu Celnego w G. z dnia [...] grudnia 2012 r. (nr [...],[...] oraz nr [...],[...]) w przedmiocie określenia kwoty długu celnego oraz kwoty podatku od towarów i usług.

Sąd I instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów celnych wyrażone w kontrolowanych decyzjach administracyjnych. Organy te ustaliły, że w dniach 10 i 21 grudnia 2010 r. w imieniu skarżącej spółki zostały zgłoszone do procedury dopuszczenia do obrotu partie towaru opisanego jako "odkurzacze z własnym silnikiem elektrycznym o mocy nieprzekraczającej 1500W i posiadające zbiorniki o pojemności nieprzekraczajacej 20 l". W pierwszym zgłoszeniu (nr [...]) wysokość należności celnych określono ogółem na kwotę 3120 zł , a wysokość podatku od towarów i usług na kwotę 5353 zł, natomiast w drugim zgłoszeniu (nr [...]) wysokość należności celnych określono ogółem na kwotę 31861 zł, a wysokość podatku od towarów i usług na kwotę 55625 zł. Zgłoszenia te zostały przyjęte. Następnie w dniach 13 stycznia - 20 lutego 2012 r. funkcjonariusze celni przeprowadzili kontrolę po zwolnieniu towarów w siedzibie Spółki, której celem było sprawdzenie dokumentacji księgowej i finansowej firmy pod kątem zgodności dokonanej wymiany handlowej z przepisami prawa celnego za okres 1 lipca 2010 r. - 31 grudnia 2011 r. W toku tej kontroli ujawniono faktury: GIS-2010-6 (na kwotę 30 000 USD), GIS-2010-7 (na kwotę 30 000 USD), GIS 2010-9 (na kwotę 30 000 USD) wystawione przez Z., które dotyczyły usług nadzoru odpowiednio w III i IV kwartale 2010 r. i jako prowizje od zakupu winny być doliczane do podstawy opodatkowania zadeklarowanej w zgłoszeniach celnych. Organ uznał również, że koszt wynikający z faktury nr CGS-MOULD 1 w wysokości 30 000 USD należy doliczyć w odpowiedniej proporcji do wartości celnej odkurzaczy zadeklarowanej do tych zgłoszeń celnych, które obejmują produkty zakupione na podstawie faktur handlowych wystawionych po dniu 20 sierpnia 2010 r.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty