Wyrok NSA z dnia 4 sierpnia 2015 r., sygn. I GSK 1848/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Ludmiła Jajkiewicz (spr.) Sędzia NSA Zofia Przegalińska Sędzia NSA Krystyna Anna Stec Protokolant asystent sędziego Marzena Bal - Kuźniarska po rozpoznaniu w dniu 4 sierpnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. A. S. j.B. Ch., K. M. w Ch. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w G. z dnia 16 lipca 2013 r. sygn. akt III SA/Gl 719/13 w sprawie ze skargi S. A. S. j.B. Ch., K. M. w Ch. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od S. A. S. j.B. Ch., K. M. w Ch. na rzecz Dyrektora Izby Celnej w K. 1 800 (jeden tysiąc osiemset) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w G. wyrokiem z dnia 16 lipca 2013 r., sygn. akt III SA/Gl 719/13 oddalił skargę S.A. Sp. j. B. Ch., K. M. w Ch. (skarżąca) na decyzję Dyrektora Izby Celnej w K. z dnia[...] r., nr [...] , w przedmiocie podatku akcyzowego.
Sąd I instancji rozpoznawał w następującym stanie faktycznym i prawnym:
Naczelnik Urzędu Celnego w K. decyzją nr [...] z dnia [...] ., określił kwotę zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym za [...] r. w kwocie [...] zł, z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu M. [...] (pickup) o nr VIN [...].
Dyrektor Izby Celnej w K. rozpoznając odwołanie skarżącej uznał, iż nie zasługuje ono na uwzględnienie, wobec prawidłowego ustalenia przez organ I instancji zarówno stanu faktycznego jak i prawnego w sprawie.
Dyrektor Izby Celnej w K. podzielił stanowisko organu I Instancji, że sporny pojazd mieści się w pozycji 8703 Nomenklatury Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z dnia 7 września 1987 r., str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.)., tj. pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo - towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. W ocenie organu określenie "samochody osobowo-towarowe" ujęte w tejże pozycji, oznacza pojazdy przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów. Zwrócił uwagę, iż przedmiotowy pojazd w dniu sprzedaży przed pierwszą rejestracją w kraju przeznaczony był (i jest obecnie) zasadniczo do przewozu osób i powinien być zaklasyfikowany do kodu CN 8703. Za przyjęciem takiej klasyfikacji świadczy jego wygląd i ogół cech, a mianowicie: w pojeździe tym w części pasażerskiej w pierwszym rzędzie siedzeń znajdują się dwa miejsca siedzące - dla kierowcy i pasażera, natomiast w drugim rzędzie trzyosobowa kanapa. Wszystkie miejsca siedzące wyposażone są w pasy bezpieczeństwa, siedzenia przednie oraz tylna kanapa obite są tapicerką z tego samego materiału. Szyby w drzwiach bocznych są otwierane elektrycznie, pojazd posiada klimatyzację oraz felgi aluminiowe. Ponadto boki wnętrza pojazdu wykonane są z odpowiednio ukształtowanych elementów plastikowych, natomiast na suficie i drzwiach bocznych występują obicia tapicerskie. Z kolei część towarową pojazdu tworzy skrzynia do transportu towarów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty