30.06.2015 Podatki

Wyrok NSA z dnia 30 czerwca 2015 r., sygn. I GSK 1925/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia NSA Gabriela Jyż Sędzia NSA Marzenna Zielińska (spr.) Protokolant Michał Stępkowski po rozpoznaniu w dniu 30 czerwca 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej B. K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 lipca 2013 r. sygn. akt III SA/Po 378/13 w sprawie ze skargi B. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku akcyzowego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 4 lipca 2013 r. o sygn. akt III SA/Po 378/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; zw. dalej: "p.p.s.a."), oddalił skargę B. K. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w [...] z dnia [...] stycznia 2013 r., którą organ ten utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w [...] z dnia [...] września 2012 r., określającą skarżącemu zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu marki Toyota Land Cruiser Kombi w wysokości [...] zł.

Sąd pierwszej instancji wskazał w swoim rozstrzygnięciu ustalenia faktyczne i stanowisko organów podatkowych orzekających w sprawie. Organy te ustaliły, że B. K. w dniu [...] listopada 2009 r. zakupił na terenie Niemiec pojazd marki Toyota Land Cruiser Kombi (nr VIN [...], rok produkcji 2005), który w Niemczech był zarejestrowany jako samochód ciężarowy z zamkniętą skrzynią. Z badania technicznego przeprowadzonego w Polsce w dniu [...] maja 2010 r. (pod kątem stanu technicznego przy dopuszczeniu go do ruchu) wynikało, że jest to samochód ciężarowy terenowy z dwoma miejscami siedzącymi. Następnie w pojeździe dokonano demontażu przegrody oddzielającej przestrzeń ładunkową od pasażerskiej oraz montażu tylnych foteli i pasów bezpieczeństwa (co wynika z oświadczenia [...] inż. B. K. z dnia 14 lipca 2010 r.), a w protokole badania technicznego w przeprowadzonego w dniu [...] lipca 2010 r. przedmiotowy pojazd określono jako samochód osobowy z 8 miejscami siedzącymi. Z kolei w dniu [...] listopada 2010 r. w pojeździe ponownie dokonano montażu przegrody oddzielającej przestrzeń ładunkową od pasażerskiej i zdemontowano tylne fotele i pasy bezpieczeństwa (co wynika z oświadczenia [...] inż. B. K.), a w przeprowadzonym w dniu [...] listopada 2010 r. badaniu technicznym pojazd określono znów jako samochód ciężarowy z dwoma miejscami siedzącymi. Z kolei w dniu [...] listopada 2010 r. pojazd został sprzedany B. G. Natomiast w dniu [...] sierpnia 2012 r. organ I instancji dokonał oględzin przedmiotowego samochodu, podczas których ustalono, że samochód ten posiada: 1) nadwozie jednobryłowe, 2) jeden rząd siedzeń w części przedniej z dwoma miejscami siedzącymi wyposażonymi w pasy bezpieczeństwa, 3) w tylnej części punkty mocowania siedzeń wraz z punktami mocowana pasów (wszystkie są elementami fabrycznymi), 4) wyposażenie charakterystyczne dla przewozu osób (fotele z zagłówkami i podłokietnikami, 4 uchwyty dla pasażerów i kierowcy, 4 poduszki powietrzne oraz kurtyny boczne, drzwi wewnątrz poryte tapicerką skórzaną oraz materiałem z tworzywa sztucznego, podłoga i podsufitka pokryte wykładziną, popielniczki, szyby przednie boczne regulowane elektrycznie, lusterka boczne regulowane elektrycznie i podgrzewane, oświetlenie całego wnętrza pojazdu, klimatyzacja, nawigacja fabryczna, radio z systemem nagłaśniającym, szyberdach regulowany elektrycznie), 5) przegrodę ("kratkę") pomiędzy częścią przednią przeznaczoną dla kierowcy i pasażerów a częścią tylną przeznaczoną do przewozu towarów. W toku oględzin aktualna właścicielka pojazdu oświadczyła, że po nabyciu pojazdu nie dokonywała zmian konstrukcyjnych wewnątrz pojazdu. Z kolei pismem z dnia [...] sierpnia 2012 r. Toyota Motor Poland Company Limited Spółka z o.o. poinformowała organ I instancji, że przedmiotowy samochód został wyprodukowany jako auto kategorii osobowej terenowej M1 G z ośmioma miejscami siedzącymi.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne