20.01.2015 Ubezpieczenia

Wyrok NSA z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. II GSK 1719/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Kisielewicz Sędzia NSA Maria Jagielska Sędzia del. WSA Zbigniew Czarnik (spr.) Protokolant Mateusz Rogala po rozpoznaniu w dniu 20 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w W. z dnia 25 kwietnia 2013 r. sygn. akt VI SA/Wa 315/13 w sprawie ze skargi S. S. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy apteki oraz nałożenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 25 kwietnia 20113 r. sygn. VI SA/Wa 315/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w W. oddalił skargę S. S. na decyzję Głównego Inspektora Farmaceutycznego (dalej: Inspektor) z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu zaprzestania prowadzenia reklamy apteki i nałożenia kary pieniężnej.

Wyrok ten wydano w następującym stanie sprawy:

Decyzją z dnia [...] września 2012 r. nr [...], W.-M. Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny w O. nakazał S. S. prowadzącej aptekę ogólnodostępną "P. D." w M. zaprzestania prowadzenia reklamy apteki i jej działalności polegającej na uczestnictwie w Programie Opieki Farmaceutycznej, nadając decyzji rygor natychmiastowej wykonalności. Równocześnie nałożył na nią również karę pieniężną w kwocie 2.000 złotych. Organ I instancji powziął informację, że w aptece stosuje się karty lojalnościowe mające na celu zwiększenia sprzedaży. Za otrzymane "plusy" klient uprawniony był do otrzymania dodatkowych gratyfikacji w postaci zakupu produktów umieszczonych w specjalnej ofercie rabatowej za cenę 1 zł lub zakupu wybranych produktów, w tym leków wydawanych na podstawie recepty, po obniżonych cenach lub z rabatem. Tymczasem w myśl przepisów art. 94a ust. 1, 2, 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz. U. z 2008 r. Nr 45, poz. 271), dalej: p.f., zakazana jest reklama aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności. Taką reklamą jest w ocenie organu każdego rodzaju działanie zachęcające do nabycia oferowanych towarów. Działania podejmowane w taki sposób mają na celu przyciągnięcie większej liczby klientów i zwiększenie zysków. Konsekwencją powyższego ustalenia było orzeczenie zakazu i nałożenie kary pieniężnej stosownie do treści art. 129 ust. 1 i 2 p.f.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp