Wyrok NSA z dnia 15 grudnia 2015 r., sygn. I FSK 1582/14
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal, Sędzia NSA Sylwester Marciniak (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Maja Chodacka, Protokolant Dorota Pawlicka, po rozpoznaniu w dniu 15 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 11 czerwca 2014 r. sygn. akt I SA/Bd 500/14 w sprawie ze skargi Gminy S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) oddala skargę, 3) zasądza od Gminy S. na rzecz Ministra Finansów kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok sądu pierwszej instancji (k. 48 i 51-59v. akt)
1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 czerwca 2014 r., sygn. akt I SA/Bd 500/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy (dalej: sąd pierwszej instancji), po rozpoznaniu skargi Gminy S. (dalej: Gmina lub skarżąca) na interpretację indywidualną Ministra Finansów (dalej: organ podatkowy) z dnia 23 grudnia 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżoną interpretację, określił, że nie może być ona wykonana w całości i zasądził na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania.
1.2. Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że pytanie Gminy dotyczyło możliwości uwzględnienia w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., nr 177, poz. 1054 ze zm., dalej: u.p.t.u.), obrotu z tytułu wniesienia do spółki komunalnej wkładu niepieniężnego (aportu), obejmującego przede wszystkim składniki majątkowe stanowiące środki trwałe Gminy.
Opisując stan faktyczny w swym wniosku skarżąca wyróżniła cztery grupy wykonywanych przez siebie czynności: A) transakcje opodatkowane podatkiem VAT według odpowiednich stawek, B) transakcje zwolnione z VAT, C) zdarzenia niepodlegające u.p.t.u., polegające na uzyskaniu określonych dochodów i przychodów w rozumieniu ustawy o finansach publicznych (m.in. dochody z opłat i podatków), D) zdarzenia niepodlegające u.p.t.u., niezwiązane z uzyskiwaniem wpływów (np. budowa ogólnodostępnej infrastruktury gminnej, jak drogi, chodniki, oświetlenie, itp.). Gmina wskazała, że ponosi szereg wydatków na nabycie towarów i usług jednocześnie związanych ze wszystkimi wymienionymi czynnościami, tzw. wydatki mieszane. Gmina nie zna sposobu, by wydatki te bezpośrednio i wyłącznie przyporządkować do jednej z kategorii czynności (A, B, C lub D). Trudność dokonania bezpośredniej alokacji wydatków mieszanych wynika z tego, że wykonywane przez Gminę czynności (A i B) i występujące po jej stronie zdarzenia (C i D) są co do zasady wykonywane przez tych samych pracowników i przy pomocy tych samych zasobów.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty