28.10.2015 Podatki

Wyrok NSA z dnia 28 października 2015 r., sygn. I FSK 1208/14

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 28 października 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy [...] w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 marca 2014 r. sygn. akt III SA/Wa 2690/13 w sprawie ze skargi Gminy [...] w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 19 sierpnia 2013 r. nr [...] w przedmiocie określenia wysokości nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy w podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2007 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 18 marca 2014 r., sygn. akt III SA/Wa 2690/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną przez Gminę [...] w W. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z 19 sierpnia 2013 r., wydaną w przedmiocie podatku od towarów i usług za miesiące od stycznia do grudnia 2007 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego W. przeprowadził w Gminie [...] w W. (dalej: "Gmina" lub "skarżąca") kontrolę podatkową m.in. w zakresie rozliczenia podatku od towarów i usług za okres od stycznia 2007 do czerwca 2010 r. Ustalenia kontroli podatkowej zostały udokumentowane protokołem, doręczonym 6 czerwca 2011 r. głównemu księgowemu Gminy, M.K.

W związku ze stwierdzonymi w toku kontroli nieprawidłowościami postanowieniem z 8 sierpnia 2011 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął z urzędu postępowanie podatkowe w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług za okres od stycznia 2007 r. do czerwca 2010 r.

Pismem z 15 czerwca 2012 r. w toku postępowania podatkowego pełnomocnik Gminy, wystąpił o umorzenie postępowania podatkowego, wskazując na spełnienie przesłanki z art. 208 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm., dalej "Ordynacja podatkowa"), tj. bezprzedmiotowości postępowania podatkowego poprzez przedwczesne jego wszczęcie. Zdaniem Gminy, do wszczęcia postępowania podatkowego doszło przed zakończeniem postępowania kontrolnego na skutek braku skutecznego doręczenia jej protokołu kontroli. Zarzucono, że protokół kontroli został doręczony osobie, która nie była upoważniona do reprezentowania kontrolowanej Gminy, a dwa pełnomocnictwa udzielone M.K. nie spełniały wymogu formalnego pozwalającego na uznanie, że był on umocowany do działania w jej imieniu.

ikona kłódki
Treści dostępne dla abonentów IFK Platformy Księgowych i Kadrowych

Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

  • Codzienne aktualności prawne
  • Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
  • Bogatą bibliotekę materiałów wideo
  • Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
Kup dostęp
Powiązane dokumenty
ikona zobacz najnowsze Dokumenty podobne