Wyrok NSA z dnia 17 listopada 2015 r., sygn. II FSK 2360/13
Państwo polskie nie zrezygnowało z opodatkowania podatkiem kapitałowym zmiany umowy spółki przez podwyższenie jej kapitału zakładowego, zarówno w okresie przedakcesyjnym, jak i po dacie 1 maja 2004 r. Skoro Dyrektywa obowiązywała w Polsce dopiero od dnia przystąpienia do Unii Europejskiej, a do tej daty obowiązywały w Polsce wyłącznie przepisy krajowe, to zmiana stawki w dacie akcesji w stosunku do stawki, jaka obowiązywała przed tą datą nie stanowiła naruszenia klauzuli stand-still, bowiem nie dotyczyła okresu, w którym Polskę obowiązywało prawo unijne.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Maciej Jaśniewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Stefan Babiarz, Sędzia NSA Zbigniew Kmieciak, Protokolant Anna Dziewiż-Przychodzeń, po rozpoznaniu w dniu 17 listopada 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej R. S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 kwietnia 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 2857/12 w sprawie ze skargi R. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lipca 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od R. S.A. z siedzibą w W. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie kwotę 5400 (słownie: pięć tysięcy czterysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1.1. Wyrokiem z dnia 15 kwietnia 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, o sygn. akt III SA/Wa 2857/12, oddalił skargę R. S.A. z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w W. z dnia 6 lipca 2012 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych.
1.2. Z uzasadnienia wyroku Sądu I instancji wynika, że decyzją z dnia 12 marca 2012 r. Naczelnik [...] Urzędu Skarbowego w W. odmówił stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 638.461,00 zł, pobranego przez płatnika w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki. W uzasadnieniu organ I instancji wskazał, że Spółka wniosła o stwierdzenie nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych, wskazując na przepisy art. 72 § 1 pkt 2, art. 75, art. 76 § 1, art. 77 § 1 pkt 2, art. 77b § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm., zwana dalej: "Ordynacja podatkowa"), art. 1 ust. 1 pkt 2, art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k, art. 1 ust. 3 pkt 2, art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2010r. Nr 101, poz. 649, dalej zwana: "u.p.c.c.") w brzmieniu obowiązującym w 2006 r. oraz art. 7 ust 1 Dyrektywy 69/335/EWG Rady z dnia 17 lipca 1969 r. dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału (Dz. U. WE z 1969 r. L 249, ze zm., zwana dalej: "Dyrektywa 69/335"). Żądana nadpłata wynikała z podwyższenia kapitału zakładowego Spółki poprzez wniesienie wkładu pieniężnego w dniu 7 listopada 2008 r., o kwotę 127.702.600,00 zł, w drodze emisji 1.277.026 nowych akcji imiennych serii D, o wartości nominalnej 100 zł każda. Od tej czynności notariusz pobrał 0,5 % podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 638.461,00 zł. W ocenie Skarżącej pobranie przez notariusza podatku od podwyższenia kapitału zakładowego było niezasadne, ponieważ unormowania u.p.c.c. są niezgodne z Dyrektywą 69/335. Obowiązująca w dniu 1 lipca 1984 r. ustawa z dnia 19 grudnia 1975 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 1975 r. nr 45, poz. 226, dalej zwana : "ustawa o opłacie skarbowej") nie przewidywała opodatkowania wkładów wnoszonych do spółek akcyjnych, co oznaczało zdaniem Spółki, że Polska od dnia akcesji do Unii Europejskiej powinna zwolnić wkłady wnoszone do spółek akcyjnych od podatku od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 16 maja 1983 r. w sprawie opłaty skarbowej (Dz. U. z 1983 r. Nr 34, poz. 161, ze zm., zwanym dalej: "rozporządzeniem wykonawczym RM"), opodatkowanie dotyczyło jedynie wkładów wnoszonych przez wspólników - przykładowo - do spółki jawnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a ponadto rozporządzenie to naruszało zasady konstytucyjne wynikające zarówno z Konstytucji PRL, jak i Konstytucji RP. Skoro ustawa o opłacie skarbowej oraz rozporządzenie wykonawcze RM nie zawierały definicji pojęć "wkład wspólnika" ani "wspólnika", to zdaniem Spółki, zasadnym było odwołanie się do ówcześnie obowiązujących przepisów regulujących materię wnoszenia wkładów do spółek, czyli do przepisów Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 27 czerwca 1934 r. Kodeks handlowy (Dz. U. z 1934 r. Nr 57, poz. 502 ze zm.; zwany dalej: "K.h."). Zdaniem organu I instancji przepisy u.p.c.c., na podstawie których płatnik pobrał podatek od zmiany umowy Spółki, były zgodne z przepisami Dyrektywy 69/335. Organ zwrócił uwagę, że skoro ustawa o opłacie skarbowej nie posługuje się odrębnie pojęciami "spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" i "spółka akcyjna", ale odnosi regulacje do wszystkich spółek kapitałowych, to zasadny był wniosek, iż w świetle jej przepisów opodatkowaniu podlegało podwyższenie kapitału zakładowego także w spółce akcyjnej. Oznacza to, że zarówno wkłady wnoszone do spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, jak też do spółek akcyjnych, mieściły się w pojęciu "kapitał zakładowy" i nie było w takiej sytuacji potrzeby odwoływania się do znaczenia tych pojęć występujących w innych aktach prawnych. Skoro więc podwyższenie kapitału w dniu 1 lipca 1984 r. w spółkach kapitałowych było opodatkowane stawką wyższą niż 0,5%, o której mówi art. 7 ust. 1 Dyrektywy 69/335, to zwolnienie przewidziane w tym przepisie nie miało zastosowania do zmiany umowy spółki akcyjnej polegającej na podwyższeniu kapitału zakładowego. Od powyższej decyzji wywiedzione zostało odwołanie, w którym wniesiono o uchylenie decyzji i orzeczenie co do istoty sprawy.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty