Wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2015 r., sygn. II FSK 3207/13
O wykorzystywaniu budowli i zajętych pod nie gruntów wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego przesądza udostępnianie ich przez zarządcę wszystkim potencjalnym użytkownikom, będącym licencjonowanymi przewoźnikami. Ze względu na przedmiotowy charakter zwolnienia podatkowego, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l., nie ma przy tym znaczenia, kto jest właścicielem (wieczystym użytkownikiem) tych budowli i gruntów.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Beata Cieloch (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Jolanta Sokołowska, Protokolant Dorota Rembiejewska, po rozpoznaniu w dniu 23 kwietnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej D. S.A. z siedzibą w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 15 lipca 2013 r. sygn. akt I SA/Gl 244/13 w sprawie ze skargi D. S.A. z siedzibą w Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z dnia 3 stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2003 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Gliwicach, 2) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. na rzecz D. S.A. z siedzibą w Z. kwotę 7917 (słownie: siedem tysięcy dziewięćset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
I.1. Zaskarżonym wyrokiem z 26 czerwca 2013 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę D. S.A. w Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w K. z 3 stycznia 2013 r. nr ... w przedmiocie podatku od nieruchomości za 2003 r.
I.2. Uzasadniając wyrok, WSA wskazał, że decyzją z 3 stycznia 2013 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Prezydenta Miasta S. z 15 października 2012 r. w sprawie określenia spółce wysokości zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2003 r. w wysokości 692.425,90 zł. Organy ustaliły, że spółka 11 stycznia 2008 r. złożyła skorygowaną deklarację na podatek od nieruchomości za 2003 r., w której wykazała nadpłatę w wysokości 483.223 zł. Poprzednia decyzja SKO wydana w tej sprawie 23 sierpnia 2011 r. została uchylona prawomocnym wyrokiem z WSA w Gliwicach z 13 lutego 2012 r., sygn. akt I SA/Gl 955/11. W uzasadnieniu tego wyroku WSA przyjął, że poza sporem pozostaje, że budowle kolejowe odpowiadały warunkom zwolnienia przedmiotowego z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm., dalej: u.p.o.l.) w stanie prawnym obowiązującym w 2003 r., w tym sensie, że wykorzystywane były na potrzeby publicznego transportu kolejowego. Spór dotyczył jednak tego, czy budowle te były w badanym roku podatkowym wykorzystywane wyłącznie na te potrzeby, bowiem to właśnie brak cechy wyłączności, zdaniem organów podatkowych, przesądzał o uznaniu, że skarżąca nie mogła skorzystać z omawianego zwolnienia podatkowego. WSA wytknął organowi drugiej instancji pominięcie zarzutów odwołania oraz wywodu strony co do ukształtowania regulaminu przyznawania tras, jak również brak ustosunkowania się w decyzji do argumentu, że udostępnianie linii kolejowych przez skarżącą w okresie do 30 września 2003 r. innym podmiotom było związane z realizacją publicznego transportu kolejowego. WSA nie podzielił natomiast poglądu strony, że wydzierżawienie infrastruktury kolejowej nie pozbawiło jej właściciela prawa do korzystania ze zwolnienia określonego w art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. Zarządca infrastruktury kolejowej, o ile nie spełnia warunków z art. 3 u.p.o.l., nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Tym samym nie dotyczy go zwolnienie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 u.p.o.l. Zwolnienie to ma charakter przedmiotowy, co powoduje, że jakiekolwiek inne niż wskazane w tym przepisie wykorzystanie wymienionych tam budowli kolejowych skutkuje jego niezastosowaniem. Wydzierżawienie budowli kolejowych innemu podmiotowi (zarządcy infrastruktury kolejowej) wyłącza zaś możliwość uznania, że budowle te wykorzystywane są wyłącznie na potrzeby publicznego transportu kolejowego nawet wówczas, gdy ich dzierżawca jako zarządca infrastruktury, w skład której wchodzą te budowle, udostępnia ją zainteresowanym przewoźnikom, w tym wydzierżawiającemu.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
