Wyrok NSA z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. II FSK 3154/12
Naruszenie prawa tylko wtedy powoduje nieważność decyzji, z uwagi na swój rażący charakter, gdy decyzja wydana została wbrew nakazowi lub zakazowi ustanowionemu w przepisie prawnym, wbrew wszystkim przesłankom przepisu stronie nadano prawa albo ich jej odmówiono, albo też wbrew tym przesłankom obarczono ją obowiązkiem, albo uchylono obowiązek.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Aleksandra Wrzesińska-Nowacka, Sędzia NSA Krzysztof Winiarski, Sędzia NSA del. Anna Maria Świderska (sprawozdawca), Protokolant Justyna Nawrocka, po rozpoznaniu w dniu 29 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. [...] S.A. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 19 września 2012 r., sygn. akt I SA/Bk 228/12 w sprawie ze skargi P. [...] S.A. z siedzibą w W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku z dnia 28 maja 2012 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji ostatecznej Wójta Gminy H. z dnia 18 kwietnia 2011 r. określającej zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2009 r. oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Decyzją z 18 kwietnia 2011 r., Wójt Gminy H. określił P. [...] Spółce Akcyjnej w W. zobowiązanie w podatku od nieruchomości za 2009 rok. Organ uznał, że spółka nie uiściła w terminie podatku od części posiadanych nieruchomości, m.in. pod linią kolejową nr 52.
Pismem z 14 lipca 2011r. spółka wniosła o stwierdzenie nieważności powyższej decyzji, argumentując, że zawarta w niej wykładnia art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t. j.. Dz. U. z 2010r., Nr 95, poz. 613 ze zm.), dalej "u.p.o.l." została dokonana z rażącym naruszeniem art. 29 ust. 2 ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t. j. Dz. U z 2007r., Nr 16, poz. 94 ze zm.). Zdaniem spółki, obowiązek udostępniania infrastruktury kolejowej powoduje określone obowiązki dla PKP PLK S.A., w szczególności utrzymania torów i urządzeń związanych z ruchem w stanie gotowości do realizacji przewozów i ta działalność zarządcy infrastruktury kolejowej uzasadnia zwolnienie z podatku, a nie - jak przyjął organ - faktyczne udostępnienie infrastruktury licencjonowanemu przewoźnikowi.
Już dziś zamów dostęp
do IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
- Codzienne aktualności prawne
- Porady i artykuły z najpopularniejszych czasopism INFOR wraz z bieżącymi wydaniami
- Bogatą bibliotekę materiałów wideo
- Merytoryczne dodatki, ściągi, plakaty
